Jak wolontariuszki AIESEC widzą Łódź

13833131_10153892772008299_2063386166_o
Przeczytaj jak wolontariuszki AIESEC Yasra Zahid z Pakistanu oraz Irem Ağaçcıoğlu z Turcji widzą nasze Miasto!

Pierwszy tydzień w Łodzi
Zanim przyjechałyśmy do Łodzi, obydwie byłyśmy częściowo ciekawe i podekscytowane. Ale, gdy dotarłyśmy na Piotrkowską dosłownie straciłyśmy duszę dla tego miasta. Weszłyśmy do bardzo historycznego, tętniącego życiem miejsca, z mnóstwem pomocnych ludzi. Rozkoszowałyśmy się każdym wieczorem na tej ulicy i podziwiałyśmy jej atmosferę. Kolejnym punktem na mapie Łodzi, które pokochałyśmy, była Manufaktura. Dla nas, to ta bardzo współczesna i nowoczesna część miasta. Przyjacielscy ludzie, których spotkałyśmy sprawili, że mogłyśmy się poczuć jak w domu. Bardzo smakowało nam jedzenie, gównie pierogi i polskie pączki. Podsumowując nasz pierwszy tydzień był bardzo niezapomniany. Nauczyłyśmy się poruszać po tym historycznym, ale i nowoczesnym mieście.

Manufaktura
Dla nas, Manufaktura to jak miasto w mieście. Można tu przyjść na zakupy, dla rozrywki oraz żeby dobrze zjeść. Przez cały tydzień jest tu dosyć tłoczno, a ludzi z całej Łodzi przyjeżdżają, żeby się zrelaksować i cieszyć się przyjemnym zgiełkiem tego miejsca. Są tutaj zarówno muzea, na przykład muzeum sztuki współczesnej, jak i gry i zabawy dla dzieci. Podsumowując zajęcie znajdą tu osoby w każdym wieku. Ciekawostką jest, że Manufaktura była kiedyś fabryką włókienniczą, niedawno została przekształcona w centrum handlu i rozrywki.

Ulica Piotrkowska
Ulica Piotrkowska jest centralną ulicą Łodzi, przeznaczoną dla pieszych. Jest znana jako najdłuższy deptak w Europie, pełna ludzi i gwaru 24 godziny na dobę. Tu znajduje się wszystko: kluby, restauracje i sklepy. Jest równie popularna zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów i zawsze pełna życia. W niedzielę widziałyśmy tu wiele dodatkowych stoisk z jedzeniem i pamiątkami. Dodatkowo, co jakiś czas, można tu spotkać różnych artystów ulicznych i rozmaite występy, ku radości tłumu.

Muzeum Kanału „Dętka”
Podczas naszego pierwszego weekendu w Łodzi zwiedziłyśmy Muzeum Kanału „Dętka”, które znajduje się blisko ulicy Piotrkowskiej, na Placu Wolności. Wejściem do muzeum były strome schody, które wiodły do starych kanałów miejskich. Kiedy zeszłyśmy na dół temperatura obniżyła się, a ściany podziemnego kanału były wilgotne w dotyku. Lekkie ciarki przeszły nas po plecach, a tajemniczy nastrój potęgowało podświetlenie Kanału, tylko przyciemnionymi lampami elektrycznymi rozmieszczonymi w regularnych odstępach. Przewodnik opowiedział nam historię kanałów, które były używane jako odpływ dla całego miasta i wybudowanie w 1926. Na ścianach wisiały zdjęcia robotników, którzy budowali kanały oraz obrazy z samej budowy. Niemalże było czuć ich zmęczenie i pot spływający po spracowanych barkach. Widziałyśmy również ich ubrania i narzędzia, już lekko poddające się próbie czasu. Chodzenie po podziemiach miasta było bardzo ciekawym doświadczeniem. Dzięki zdjęciom, dowiedziałyśmy się jak wyglądała pożyteczna praca mieszkańców Łodzi oraz sam wygląd miasta sprzed niemalże stulecia.

Muzeum Pałacu Herbsta
Odwiedziłyśmy Muzeum Pałacu Herbsta w piękny, słoneczny dzień w Łodzi. Bardzo przyjemnie jest odbywać swój wolontariat w tak letniej atmosferze i odwiedzić takie miejsca, jak ten Pałac. Rodzina Herbsta była jedną z najbogatszych rodzin w mieście, ponieważ byli właścicielami fabryki w Łodzi przemysłowej. Dzięki ich bogactwu domy wyglądają jak pałace z pięknymi, rozległymi ogrodami oraz bogatym, ekstrawaganckim wnętrzami. W środku zobaczyłyśmy pokoje udekorowane obrazami i lustrami. Sklepienia były gustownie pomalowane i ozdobione rozmaitymi wzorami. Meble były wyrzeźbione i pokryte złotem. Z wielkiej Sali balowej rozciągał się widok na ogrody. W pałacu znajdowała się również pracownia z małą biblioteczką i stołami do gier dla gości. Wszystkie pokoje były duże i prześlicznie udekorowane. Byłyśmy pod wrażeniem kunsztu i rozplanowania tej całej, ogromnej przestrzeni. Widziałyśmy również same ogrody. Dobrze utrzymana trawa i wiele rozmaitych rodzajów kwiatów podtrzymywały błogi nastrój tego letniego dnia. Po środku ogrodów, wśród kwiatów, stała zgrabna fontanna. Niedaleko była również niewielka kawiarenka, przy której można było usiąść na wygodnych ławkach i zrelaksować się pod liśćmi kasztanowców. Muzeum Pałacu Herbsta daje doskonały obraz na bogaty styl życia i zasobność właścicieli fabryk tekstyliów w Łodzi.

Centralne Muzeum Włókiennictwa
W pierwszym tygodniu naszego pobytu w Łodzi zwiedziłyśmy Centralne Muzeum Włókiennictwa, nazywane również Białą Fabryką. Jest to duży, rzucający się w oczy biały budynek. Zaraz obok znajduje się piękny park z malowniczym stawem po środku. Daje to niesamowite połączenie, dzięki któremu można poczuć jeszcze większy podziw dla po fabrykanckiej Łodzi. Wewnątrz fabryka podzielona jest w pięć oddzielnych bloków, w których wystawiane są inne rodzaje eksponatów, takie jak maszyny, ubrania przedstawiające zmieniającą się modę, czy różnorodne tekstylia. Były tam również domy pracowników i kościół. W środku budynków można zobaczyć wiele maszyn włókienniczych końca XIX i początku XX wieku, ponieważ wtedy Łódź była jednym z największych centrów tkanin w Europie. Można Łatwo zrozumieć jak istotna ta gałąź przemysłu była dla miasta. W różnych częściach muzeum wystawione są rozmaite produkty takie jak wzory tkanin, przędze, stare suknie czy rzeczy osobiste pracowników. Dodatkowo prezentowane są również współczesne dzieła tekstylne. Centralne Muzeum Włókiennictwa jest obowiązkowym punktem wizyty dla osób, które są zainteresowane historią Łodzi jako producenta tkanin, ale nie tylko. Jest to po prostu kolejne piękne i malownicze miejsce, które ciężko było nam opuścić.

Drugi tydzień w Łodzi
Właśnie zakończyłyśmy nasz drugi tydzień w Łodzi. Musimy się pochwalić, że same potrafimy już znaleźć właściwy autobus i tramwaj! Po tych dwóch tygodniach potrafimy już lepiej zrozumieć ducha Łodzi, odwiedzając różne uliczki, parki i okolice. Jest to bardzo spokojne miasto, dlatego warto tu mieszkać. W tym tygodniu żyłyśmy zdecydowanie pośród mieszkańców Łodzi. Widziałyśmy mecz reprezentacji Polski, pojechałyśmy na grilla do małej wioski za miastem. Naprawdę można zobaczyć setki odcieni zieleni w samej Łodzi i okolicy.

Festiwal Kolorów
W tym tygodniu, trochę inaczej niż zwykle, uczestniczyłyśmy w wydarzeniu o nazwie Festiwal Kolorów, które spotkać można również w innych miastach na świecie. Tegoroczna łódzka edycja była zabawna i kolorowa! Miała miejsce na zielonym obszarze miasta, poza centrum. Harmonia wielu kolorów z zielenią była zdecydowanie warta zobaczenia. Przez cały czas panowała bardzo radosna i pogodna atmosfera. Ludzie tańczyli przed sceną, jedli przy przygotowanych stoiskach z dużym wyborem posiłków – od zapiekanki po gulasz – oraz leżeli na trawie. Było również wiele stoisk z rozmaitymi grami, na których można było zdobyć jedzenie czy zabawki. Jeśli chcesz spędzić udany i kolorowy weekend ze swoją rodziną czy przyjaciółmi Festiwal Kolorów to zdecydowanie dobry wybór. Nie przegap tego wydarzenia, ma ono miejsce tylko raz w roku!

Muzeum Kinematografii
Kiedy dotarłyśmy do Muzeum Kinematografii w piękny, słoneczny dzień w Łodzi, byłyśmy zachwycone architekturą i poziomem utrzymania całego budynku. Po wejściu i otrzymania biletów przeszłyśmy do galerii z wieloma plakatami starych polskich filmów. Najlepszą jednak atrakcją tego muzeum były maszyny używane do produkcji filmów przez lata. Widziałyśmy kamery o wielu kształtach, rozmiarach i rodzajach, również z rozmaitymi obiektywami. Nam najbardziej spodobała się sekcja filmów 3D. Bardzo fascynującym przeżyciem było zobaczyć jak kinematografia ewoluowała przez lata. Pokazano nam również historię pewnych znanych fotografów i twórców filmowych. Kolejną ciekawą częścią Muzeum była sekcja animacji. Całe piętro było poświęcone interaktywnym animacjom i grom, a naszym ulubionym była możliwość oglądania samych siebie w telewizji jako postać z kreskówki! Dzięki tej ilości doznań dwie godziny spędzone w muzeum zleciały bardzo szybko.

Muzeum Miasta Łodzi
Muzeum jest usytuowane niedaleko głównego centrum handlowego miasta – Manufaktury. Dzięki temu bardzo łatwo je znaleźć. Przed wejściem zaintrygowały nas piękna architektura i ogrody. Muzeum jest bardzo dobrze zorganizowane i utrzymane. Głównym przemysłem Łodzi XX wieku było włókiennictwo. Właściciele fabryk byli bardzo zamożni i żyli w ekstrawagancki sposób. Muzeum ukazuje tę stronę Łodzi bardzo klarownie, demonstrując pokoje i styl życia bogatej klasy społecznej. Dodatkową ciekawostką w muzeum była makieta całej Łodzi, za szklaną gablotą. Po zobaczeniu muzeum w środku mogłyśmy stwierdzić, że ogrody na zewnątrz, z fontanną po środku, były równie piękne. W Muzeum Miasta Łodzi dowiedziałyśmy się wiele o historii tego miasta.

Łódź ogólnie
Przyjeżdżając do Łodzi zwraca się głównie uwagę na ulicę Piotrkowską i Manufakturę. Ale kiedy przejdziesz się mniej popularnymi ulicami miasta zobaczysz bogatą historię, spotkasz miłych i pomocnych ludzi. Kilka dni później możesz zdać sobie sprawę jak piękne są łódzkie parki ze swoimi wieloma odcieniami zieleni. Ponadto, jeśli interesujesz się włókiennictwem, to miejsce zdecydowanie dla ciebie. Niegdyś Łódź była centrum włókiennictwa Europy, dlatego można tu znaleźć dużo fabryk i muzeów o tej tematyce. Historia miasta to nie tylko tekstylia, również można tu zwiedzić Żydowskie Getto i cmentarz z czasów II Wojny Światowej. Zdecydowanie warto to zobaczyć, ale to jeszcze nie wszystko! W mieście znajduje się szkoła filmowa sławna na całą Europę. Wywodzi się z niej wielu sławnych reżyserów, aktorek i aktorów. To miasto ma jeszcze inna nazwę: HollyŁódź! Myślimy, że sama ta nazwa powinna cię przekonać do wizyty w tym pięknym mieście.

————————————————————————————————————————————————————————————————-

First Week In Lodz
Before we came here, both of us were partly curious and partly excited. And when we reached Piotrkowska we finally felt the soul of the city. We entered a very historical, lively city with the full of very helpful people. Another place that we loved was Manufaktura. It was like a city within a city.It is the modern part of Lodz for us. We met with very lovely friendly people. These people made us feel at home. We enjoyed many evenings at Piotrkowska street amidst a festive atmosphere. We really enjoyed the food mainly the Pierogi and the polısh donuts! Overall our first week ın Lodz was very memorable and we managed to learn our way around this historical yet modern town.

Manufaktura
For us, Manufaktura was like a city within the town of Lodz. People go there to shop, for entertainment and for a good meal. Throughout the week, it is very crowded and people from all over the city come here to relax and enjoy the hustle bustle at this location. It also includes museums like the museum of modern art and games like laser tag for children. Overall this place has activities for people of all ages in one location. The interesting part about Manufaktura is that it used to be a textile factory for Lodz’s industry many years ago and now it has been converted to a shopping and entertainment complex.

Piotrkowska Street
Piotrkowska street is the central location for pedestrians in Lodz. It serves as the longest pedestrian street in Europe today and this makes it very busy and full of people 24 h/7. It has clubs, restaurants and shops. It is popular among tourists and locals equally and is always full of life. On Sundays, there are multiple food stalls and stalls of souvenirs. In addition to this, there are different performances that groups put on to entertain the public.

Underground Museum of the Canal (Dętka)
During our first weekend in Lodz, we visited the underground museum of canals in Lodz which is located near Piotrkowska street, on Plac Wolnosci (also called the Square of Freedom).
The entrance to this museum was a steep flight of stairs, which led down into the old sewers of the city; for this reason, it’s also called the Museum of the Sewer “Tubes”. As we went down the stairs, the temperature got even lower and the walls of the underground canal felt damp when we touched them. The canal or sewers were only lit up by dim electric lamps placed at regular intervals. The tour guide told us the history of these sewers – they were built in 1926 and since then were used for drainage for the entire city. We walked through the dome shaped canal. The walls had pictures of the workers who built them and there were also pictures of the construction process. We saw uniforms and tools used by workers. This was a very interesting experience as we were walking under the city in the former sewers of the city. We got a feel of how the city used to be many years ago because of all the pictures that were put up on the walls.

Museum of the Herbst Palace
We visited the museum of the Herbst Palace on a beautiful sunny day in Lodz. The Herbst family was one of the richest families in the city. They were factory owners in the industrial century of the town. Because of their wealth, the houses looked like palaces and were beautifully accompanied with sprawling gardens. We went inside and saw the rooms, which were decorated with paintings and adorned with mirrors. The ceilings of all the rooms were very nicely painted and had many patterns on them. The furniture was carved and decorated in gold. There was a large ballroom as well, which had a beautiful view of the gardens. There was also a study with a small library and game tables for entertaining guests. All the rooms were very big and beautifully decorated.
We also went to see the gardens of the Herbst Palace, which were a beautiful sight. The grass was very well kept and there were many different types of flowers as well. In the middle of the gardens, there was a small fountain that had flowers all around it. There was also a little café near the gardens and comfortable benches to sit on and relax under chestnut trees. The Herbst Palace museum gave us a very good insight into the lavish lifestyle and wealth of the textile factory owners of Lodz.

The Central Museum of Textile
In our first week in Lodz, we vısıted the Central Museum of Textile which is also called the White Factory. It is a big, white, noticeable, beautiful building at first sight. Also there is a beautiful park right next to it with a picturesque lake. The factory is separated into 5 different blocks which exhibit different categories: machines, fashion over the years and the different fabrics. There were also houses of workers and a church. Inside the blocks you can see a lot of textile machinery from the beginning of the textile industry because ın the 19th and early 20th centuries, Lodz was one of the biggest textile centers in Europe. You can easily understand the importance of textile and investment to this industry in Lodz. Also in the different parts of the museum the products of the time period are exhibited such as patterns of fabric, yarns, vintage dresses, and the belongings of the workers. In addition to this, there are exhibitions of modern textile art in this museum as well. You can see very different art styles made of different fabrics and yarns. Thıs ıs a great and essential place to vısıt for people who are interested ın the hıstory of Lodz as a textile manufacturer.

2nd Week in Lodz
We finally finished our second week in Lodz. I have to say, we finally could find the right tram or bus on our own now! After two weeks we understand better the spirit of Lodz, visiting the city’s backstreets, parks and surrounding areas. Lodz is very calm city and it is worth lıvıng ın. We spent a lot of time with our friends from the city this week. We watched the football match of Poland, we went to the BBQ to a small village outside of Lodz and it was very beautiful. You can see hundred shades of green ın Lodz and surroundings.

COLORFEST
Different from the others this week we visited an event called Colorfest. Colorfest 2016 in Lodz was quite entertaining and not surprisingly – COLORFUL. It was in the middle of a quiet green area, outside the city center . I think the harmony of colors and green was worth seeıng. The atmosphere was very cheerful. People were dancing in front of the stage, eating in front of the food stands – I should say there was a lot of choice to eat from zapiekanka to gulls – and laying down on the grass. There were a lot of game stands to win free meals, toys etc. If you want to have a good and colorful weekend with your family or with your friends it is a very good choice. Don’t miss this event, it happens only once a year!

Museum of Cinematography
When we reached the museum of cinematography on a sunny day in Lodz, we were amazed by the architecture and how well maintained this museum was. After entering and getting our tickets, we proceeded to a gallery with many posters of old Polish movies. The best part about this museum though, was the machinery that was on display. These were the machines that had been used in filmmaking over the years. We saw cameras of all shapes, sizes and types, and different kinds of lenses as well. I enjoyed the 3-D film section. It was fascinating to see how cinema and filmmaking had evolved over the years. We were also shown a brief history of certain photographers and filmmakers, which was very informative. Another interesting part of this museum was the animation section. There was an entire floor dedicated to interactive animations and games; my favorite one was getting to watch myself on TV in a cartoon! We spent two hours at this museum because it was so much fun.

Museum of the City of Lodz
This museum is located right next to main shopping complex, Manufaktura, and because of this, it was very easy to find. Before entering the museum we were intrigued by the beautiful architecture and the gardens in front of the museum itself. The museum was very well organized. The main industry of Lodz 20th century was the textile industry. Factory owners in Lodz were very wealthy and lived an extravagant lifestyle. The museum showed that side of Lodz very clearly, demonstrating the rooms and way of living of the rich class. Another interesting feature of the museum was the scaled down plan of the entire city of Lodz in a glass casing. After seeing the museum, the gardens were equally beautiful with a fountain in the middle. We learned more about the history of the city after visiting this museum.

Łódź overall
When you come to Lodz, you can see mainly Piotrkowska and Manufaktura. But when you walk through the back street of the Lodz you will meet with the history and very nice, friendly and helpful people. A few days later you will see and realize what beautiful parks the city has and you will be amazed with the shades of green of the leaves. Also if you are interested in textile, this is the city where you want to be. Once upon a time Lodz was the capital of the textile for Europe and as you guess you can find a lot of factory and museum about it. City’s history is not only about textile. A big part of the towns identity is its Jewish culture and history. You can visit the Jewish district and cemetery from World War II. It is definitely worth to see. Of course that is not all for this beautiful city. There is a film school and it is known that it is the most important film school in Europe as well. There is a lot of successful and famous directors and actors who graduated from this school. And you should know this! The city has another name: Hollylodz. So We think even only this name is enough to visit this beautiful city.

Źródło: AIESEC Łódź, tekst i zdjęcie przygotowały Yasra Zahid z Pakistanu oraz Irem Ağaçcıoğlu z Turcji