#Razemwpracy – tysiące otwartych i różnorodnych kulturowo miejsc pracy w branży usług biznesowych

W Polsce działa ponad 1200 centrów usług biznesowych, w których pracuje ok. 280 tys. osób, z czego niemal 30 tys. to obcokrajowcy. W sumie stanowią oni około 5 proc. wszystkich pracowników zza granicy w naszym kraju. W ubiegłym tygodniu, w Światowym Dniu Wartości, Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) zorganizował akcję #razemwpracy. 20 tys. specjalistów z kilkudziesięciu centrów usług dla biznesu w 9 miastach Polski wyszło przed swoje biura aby pokazać, że mimo różnic kulturowych, łączą ich wspólne wartości.

Według danych ZUS na koniec I półrocza tego roku w Polsce zatrudnionych było ponad 541 tys. obcokrajowców (osoby zarejestrowane w ZUS). Z tego grona niemal 30 tys. osób – ponad 5 proc. obcokrajowców pracujących w Polsce – to osoby zatrudnione w sektorze nowoczesnych usług biznesowych. Są wśród nich obywatele m.in. Ukrainy, Włoch, Hiszpanii, Indii, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Białorusi, Finlandii, Czech, Brazylii, Portugalii, Holandii, Rumunii czy Turcji. Zagraniczni pracownicy centrów usług biznesowych zajmują stanowiska specjalistyczne, a przeszło 90 proc. z nich ma wykształcenie wyższe. Ich kompetencje, wiedza i doświadczenie wspierają rozwój działających w naszym kraju firm.

Tak duże zróżnicowanie narodowości to oczywiście różnice kulturowe, które jednak nie przeszkadzają, a wręcz stanowią dużą wartość nie tylko dla firm, ale także dla samych pracowników. Obcokrajowcy pracujący w sektorze usług dla biznesu doskonale asymilują się z Polakami, dobrze czują się w polskich miastach.
– Jeszcze do niedawna to Polacy wyjeżdżali pracować za granicą, a do nas przyjeżdżały praktycznie wyłącznie osoby zza wschodniej granicy. I choć dziś Ukraińcy stanowią w branży usług biznesowych największą grupę, to w działających w naszym kraju centrach usług dla biznesu chętnie zatrudniają się specjaliści z krajów Unii Europejskiej – Włoch, Hiszpanii, Niemiec, Holandii czy Francji a także z innych kontynentów – Indii czy Brazylii. Polska jest dziś dla nich krajem otwartym, do którego warto przyjechać, gdzie dobrze się żyje i pracuje, mówi Marcelina Godlewska, członek zarządu ABSL.
GŁÓWNE KRAJE POCHODZENIA CUDZOZIEMCÓW PRACUJĄCYCH W CENTRACH USŁUG

Źródło: opracowanie własne ABSL na podstawie wyników ankiety skierowanej do centrów usług biznesowych.

Aby zamanifestować wspólne wartości łączące pracowników z Polski i innych krajów, ABSL zorganizował akcję #Razemwpracy. Pracownicy centrów usług biznesowych – w całej Polsce ok. 20 tys. osób, na 20 minut przerwało pracę i wyszło przed siedziby swoich firm ze specjalnie na tę okazję przygotowanymi kolorowymi balonami, na których umieszczony został oficjalny hashtag akcji w języku angielskim #Workingtogether.
– W Światowym Dniu Wartości chcieliśmy pokazać, że pomimo różnic kulturowych, pracowników centrów usług biznesowych wiele łączy. W tym przypadku taką wartością jest wspólna praca, która jednoczy niezależnie od narodowości. Jedną z głównych wartości naszej branży jest tworzenie otwartego środowiska pracy, którego atutem jest różnorodność. Chcemy też podkreślać rolę pracowników zza granicy w codziennym życiu – nawiązujemy wzajemne relacje, stają się naszymi kolegami, często przyjaciółmi, wielu z nich zakłada w Polsce rodziny, mówi Marcelina Godlewska.
Partnerem akcji była organizacja World Values Day oraz IOM – Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji.

O ABSL

Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Services Leaders – ABSL) – to największa w Polsce organizacja zrzeszająca i reprezentująca przedsiębiorstwa z sektora nowoczesnych usług dla biznesu: centra usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC), outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO), outsourcingu IT (Information Technology Outsourcing, ITO), centra badawczo-rozwojowe (Research & Development, R&D) oraz firmy wspierające rozwój sektora. Misją ABSL jest rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu, a także stała praca – wspólnie z agendami rządowymi, samorządowymi czy uczelniami wyższymi – na rzecz podnoszenia kwalifikacji osób wkraczających na rynek pracy oraz dbanie o wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Polski. Najważniejsze sektory reprezentowane przez firmy zrzeszone w ABSL (wg. struktury zatrudnienia) to usługi komercyjne i profesjonalne, usługi finansowe (bankowe, ubezpieczeniowe, inwestycyjne), technologie informatyczne (IT) oraz towary i usługi konsumpcyjne.

Źródło: Materiał prasowy Weber Shandwick