Rada na wymagania rynku pracy

Nowa forma współpracy, wymiany doświadczeń między uniwersytetem, a biznesem była tematem ostatniego spotkania Rady Konsultacyjnej Kierunku Informatyka i Ekonometria z przedstawicielami firmy BSH. Dla uczelni to szansa na stworzenie atrakcyjnej oferty naukowej, spełniającej wymagania rynku pracy, a dla firmy nadzieja na lepiej wykwalifikowanego pracownika tuż po studiach.
Wymagający i zmieniający się rynek pracy wymusza na uczelniach zmianę programów kształcenia. Z inicjatywy przewodniczącego Rady Konsultacyjnej Kierunku Informatyka i Ekonometria prof. Czesława Domańskiego po raz pierwszy zebranie jej członków odbyło się w łódzkiej siedzibie koncernu BSH, producenta i dystrybutora sprzętu gospodarstwa domowego marek Bosch, Siemens i Gaggenau. Spotkanie przedstawicieli Uniwersytetu Łódzkiego i firmy BSH ma na celu wypracowanie warunków współpracy przy tworzeniu programu nauczania. Poza podstawą teorii, program ma na celu kształcenie studentów poprzez praktyczną i użyteczną wiedzę z dziedziny informatyki i ekonometrii.
– To odpowiedź na potrzeby dzisiejszego rynku pracy, który jest rynkiem pracodawcy – mówi Aleksandra Wójt z BSH. – Firmy oczekują od swoich potencjalnych pracowników coraz większej elastyczności, często wiedzy fachowej, ale także kompetencji „miękkich” tj.: efektywna komunikacja, zaangażowanie, umiejętność pracy w zespole, określania priorytetów. Celem współpracy Rady Konsultacyjnej i BSH jest dopasowanie potrzeb rynku pracy do poziomu kształcenia studentów tak, aby ci wchodząc na ścieżkę zawodową, spełniali oczekiwania rynku. Podczas spotkania kilkunastu reprezentantów władz uniwersyteckich i przedstawicieli przemysłu odbyła się dyskusja na temat form wymiany doświadczeń, a także prezentacja projektów realizowanych przez koncern, w których wykorzystywana jest wiedza statystyczna i informatyczna. Pracownicy firmy pokazali na przykładzie teorii profesora Ishikawy i Doriana Shainina – „rozmowy z maszynami”, gdzie analiza przyczynowo-skutkowa problemu wymaga zebrania danych, dopasowania narzędzi statystycznych koniecznych do wykonania badania, interpretacji zebranych informacji i podjęcia decyzji. W prezentacji wzięli udział studenci, którzy pracując w dziale jakości uczą się jak wykorzystywać wiedzę statystyczną w procesach produkcyjnych.
– Chcemy zachęcić uczelnię do korzystania z takiego podejścia właśnie na etapie kształcenia, podczas którego studenci otrzymują praktyczną wiedzę z dziedziny statystyki i poznają jej zastosowanie w przemyśle – dodaje Aleksandra Wójt.
BSH już od kilku lat współpracuje z Uniwersytetem Łódzkim. W ramach programu „Młodzi w Łodzi” firma sponsoruje stypendia i oferuje staże studentom, którzy mają okazję zapoznać się z pracą w fabryce i jednocześnie poznać kulturę organizacyjną międzynarodowej korporacji.
www.bsh-group.pl
Koncern BSH
Lider polskiego i europejskiego rynku AGD firma BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego jest polską spółką-córką niemieckiego koncernu BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH z siedzibą w Monachium. Globalne roczne obroty wynoszą ponad 9,8 mld EUR (2012), co daje mu jedną z najsilniejszych pozycji na światowym rynku urządzeń gospodarstwa domowego. BSH GmbH został utworzony w 1967 roku, jako joint venture pomiędzy firmami Robert Bosch GmbH i Siemens AG. Koncern posiada dziś na świecie 41 zakłady produkcyjne i ponad 70 oddziałów w 50 krajach oraz zatrudnia ponad 46.000 pracowników. Polska spółka-córka BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego w swoich trzech łódzkich fabrykach produkuje pralki, zmywarki, suszarki do ubrań oraz dystrybuuje sprzęt AGD marek Bosch, Siemens i Gaggenau. Spółka w 2012 roku osiągnęła obroty około 3,6 mld zł, z czego ok. 70% stanowił eksport. BSH zatrudnia w Polsce ok. 2.000 osób. Łączna wartość polskich inwestycji na koniec 2012 roku przekroczyła 300 mln euro.
Źródło: Materiał prasowy BSH Sp. z o.o.