Pracodawcy na językach

W Polsce już ponad ćwierć miliona osób po studiach jest bezrobotnych. Paradoksalnie pracodawcy wciąż mają problemy z rekrutacją pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Jakie kompetencje i umiejętności zwiększają szanse na rynku pracy? Jakie studia wybrać, by nie stracić?
Z dyplomem, ale bez pracy
Dane resortu pracy są alarmujące: nigdy wcześniej w Polsce nie było tylu bezrobotnych z dyplomem szkoły wyższej. W pierwszym kwartale tego roku w urzędach pracy zarejestrowanych było blisko
267 tysięcy bezrobotnych po studiach, czyli o 13,1% więcej niż przed rokiem. Na tak wysokie wskaźniki wpływa nie tylko brak doświadczenia u młodych ludzi, ale także często nieprzemyślany wybór przyszłego zawodu nieodpowiadający potrzebom pracodawców. – Problemy gospodarcze mocno odbijają się na rynku pracy. Rekrutacja nowych pracowników jest obecnie dużym wyzwaniem, ponieważ jej rezultaty przekładają się na rozwój firmy na bardzo konkurencyjnym dziś rynku. Wbrew dużemu bezrobociu i wydawałoby się łatwemu dostępowi do wykwalifikowanych pracowników, pracodawcy borykają się z niedopasowaniem umiejętności i kompetencji aplikujących kandydatów wobec oczekiwań rynku pracy – mówi Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego Hewlett-Packard. Kryzys nie dotyczy jednak wszystkich. Potwierdzają to wyniki badań grupy Manpower „Trendy HR w sektorze BPO/SSC” – ponad 60% pracodawców zatrudniających w dużych centrach usługowych nie odczuwa skutków kryzysu: zatrudniają i planują zatrudniać.
Gwarancja pracy
Prognozy ekspertów wskazują, że rok 2013 będzie czasem dynamicznego rozwoju centrów usług wspólnych, co oznacza stale rosnące zapotrzebowanie na specjalistów między innymi w branżach IT, księgowości, finansów czy obsługi klienta. Podstawową umiejętnością wymaganą od kandydatów jest znajomość języków obcych. – Już na początku swojej drogi zawodowej młodzi ludzie powinni znać biegle przynajmniej jeden język obcy, poza językiem angielskim oraz mieć, m.in. podstawową wiedzę na temat metodologii zarządzania projektami, znać podstawy ekonomii, matematyki i statystyki oraz być zaznajomionym z metodami wykorzystywanymi do pozyskiwania odpowiednich danych gospodarczych i prawnych. Ważne jest również, aby absolwent posiadał podstawowe informacje z zakresu funkcjonowania organizacji, jak również kultur i zwyczajów innych grup narodowościowych i etnicznych. Kluczowe są także kompetencje miękkie, czyli umiejętność pracy zespołowej, otwartość, elastyczność oraz proaktywność w działaniu – mówi Magdalena Jóźwiak, Menedżer HR, Infosys BPO Poland. Sektor usług dla biznesu jest obecnie na polskim rynku branżą, która najintensywniej poszukuje pracowników.
Uczelnia kształci praktyka i poliglotę
Znalezienie satysfakcjonującej i dobrze płatnej pracy wymaga od absolwentów umiejętności i doświadczenia zdobywanych w trakcie studiów, ale także świadomości oczekiwań pracodawców. Tym potrzebom wychodzi naprzeciw Uniwersytet Łódzki, gdzie powstał kierunek „Lingwistyka dla biznesu”, tworzony w ścisłej współpracy z firmami partnerskimi Infosys BPO Poland oraz Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard. Jak tłumaczy prof. Bogdan Gregor, Prorektor Uniwersytetu Łódzkiego ds. ekonomicznych: – Długoletnia współpraca Uniwersytetu Łódzkiego z biznesem pozwala na wymianę cennych doświadczeń, umożliwia rozpoznanie potrzeb i oczekiwań pracodawców oraz dostosowanie do nich oferty edukacyjnej Uczelni. „Lingwistyka dla biznesu” to kolejny projekt edukacyjny realizowany we współpracy z Partnerami Innowacyjnej Edukacji, elitarnym gronem współpracujących z Uczelnią firm. Uniwersytet Łódzki stale wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracodawców w celu zwiększenia atrakcyjności swoich absolwentów na współczesnym rynku pracy. Już od października studenci będą mogli zdobywać kompetencje językowe w powiązaniu ze znajomością procesów zarządzania, a pod okiem ekspertów z sektora BPO poznają także wybrane języki pod kątem biznesowym i branżowym. Po ukończeniu pierwszego stopnia studiów absolwent może znaleźć zatrudnienie w międzynarodowych firmach, w działach personalnych, logistycznych, zarządzania, a także obsługi klienta i organizacji. Może również kontynuować naukę na studiach magisterskich w kraju i za granicą, np. w Niemczech, Francji lub Anglii.
„Lingwistyka dla biznesu” to jedyny taki kierunek w Polsce stworzony w połączeniu sił dwóch wydziałów: filologicznego i zarządzania UŁ oraz we współpracy z globalnymi firmami. Jako kierunek przyszłości ma pomóc młodym ludziom na współczesnym, trudnym, rynku pracy.
Źródło: Materiał prasowy Żarówka PR i Marketing