Politechnika Łódzka: Studenci rywalizowali w tworzeniu gier

Studenci planujący karierę w przemyśle wirtualnej rozrywki mieli we wtorek swoje święto. Na Politechnice Łódzkiej fachowcy z tej branży rozstrzygnęli konkurs zespołowego tworzenia gier komputerowych.
Już dziewięć lat temu uczelnia stworzyła – jako pierwsza w Polsce – specjalizację, poświęconą temu rodzajowi oprogramowania, a obecnie prestiż zawodów podnoszą zapowiedzi magistratu o uruchomieniu do 2016 roku Łódzkiego Centrum Gier.
Konkurs jest rozstrzygany tuż przed początkiem wakacji od pięciu lat. Startują w nim sześcioosobowe zespoły studentów z rozdzielonymi rolami – m.in. liderów, projektantów i grafików.
W pierwszej edycji wystartowało pięć takich drużyn, w tegorocznej jedenaście. Zwykle są to studenci specjalności technologie gier i symulacji komputerowych, prowadzonej przez Instytut Informatyki, ale dochodzą też przyszli specjaliści np. z zakresu sztucznej inteligencji.
Ich zadaniem jest stworzenie w ciągu trzech miesięcy tzw. grywalnego demo, zawierającego początek fabuły. W świecie profesjonalistów ocena takiego demo decyduje, czy pomysł na grę zostaje rozwinięty i skierowany do produkcji.
We wtorek wygrała drużyna Game Divers, autorzy tytułu „Riseland”. Gra to tzw. RTS, czyli strategia czasu rzeczywistego, w której gracz bez podziału na tury decyduje o ruchach podległych mu oddziałów militarnych i rozwoju gospodarki.
Pod wpływem energii uwolnionej z kryształów istniejące lądy rozpadły się na małe dryfujące w powietrzu wyspy. Bohater i jego ludzie scalają je w jedno terytorium, walcząc z przeciwnikami – opowiada student Hubert Ogrodowczyk, lider zwycięskiej ekipy. Wszyscy jej członkowie chcą w przyszłości pracować w branży związanej z grami.
Sukcesem politechniki jest zgromadzenie wokół konkursu sporego grona firm, które zawody sponsorują i wyznaczają jurorów. Od dawna jest to CD Projekt (czyli autorzy „granej” adaptacji przygód Wiedźmina), AT_GAMES, Teyon, Vivid Games i Wastelands Interactive, a w tym roku dołączyły dwie kolejne firmy – brytyjska Unit9, która utworzyła biuro w Łodzi, oraz 11bit studios z Warszawy.
Studenci po ogłoszeniu wyników mogli porozmawiać z jurorami, doradzającymi, jak dołączyć do profesjonalistów. Następna edycja konkursu ma wyjść poza Politechnikę Łódzką.
– Ciężar organizacji ma przejąć Urząd Miasta Łodzi – zapowiada dr Adam Wojciechowski z Instytutu Informatyki na Wydziale Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej PŁ.
Oprócz konkursu, w 2014 roku planowana jest konferencja naukowa i warsztaty tworzenia gier.
Źródło: Dziennik Łódzki