Kapitał ludzki w Łodzi – sektor produkcyjny

DSC_9374
W Urzędzie Miasta Łodzi odbyło się spotkanie, na którym podsumowano badania prowadzone przez firmę Hays Poland oraz Biuro Obsługi Inwestora, dotyczące kapitału ludzkiego w Łodzi.
Łódź się rozpędziła. Pojawiło się sporo nowych inwestycji, a co za tym idzie coraz więcej graczy na rynku pracy. Raport pomoże nam wyciągnąć wnioski i dostosować się do bieżących potrzeb – powiedział wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak na rozpoczęcie prezentacji.
Hays Poland to firma zajmująca się doradztwem personalnym, należąca do międzynarodowej grupy kapitałowej. Mieszkańcy Łodzi stanowią 6,5 proc. ludności Polski, a studenci 6 proc. populacji akademickiej kraju. 140 tysięcy. mieszkańców Łodzi pracuje w sektorze produkcyjnym, a województwie w sumie 44 proc. zatrudnionych, a średnie wynagrodzenie w regionie wynosi 3619 zł brutto.
Przedsiębiorstwa z sektora prowadzące działalność w rejonie Łodzi to głównie zakłady produkujące sprzęt elektroniczny, wyposażenie domu oraz żywność. Jako największą zaletę lokalizacji działalności produkcyjnej w Łódzkiem wskazuje się dobrą komunikacje z innymi miastami i dostęp do infrastruktury transportowej. Kolejna zaleta jest również dostępność wykwalifikowanej kadry firmy zwracają również uwagę na funkcjonowanie w obrębie specjalnej strefy ekonomicznej oraz wielkości branży produkcyjnej w Łodzi. Według danych GUS w województwie Łódzkim w 2014 roku studia odbywało 87 tys. osób. Najbardziej popularna grupa kierunków studiów to biznes i administracja. Studenci deklarowali także wysoki poziom znajomości języków.
Większość ankietowanych pracodawców potwierdzała, że w ostatnich 6 miesiącach pojawiło się w ich firmie zapotrzebowanie na nowe stanowiska. Przy rekrutacji pracowników najczęściej zwracano uwagę na poziom specjalistycznej wiedzy, w drugiej kolejności na znajomość języków obcych, a w dalszych etapach także na umiejętności miękkie, np. komunikatywność czy umiejętność pracy w zespole.
Wybierając potencjalnego pracodawcę, kandydaci uwzględniają różne czynniki. Kierują nimi motywacje zarówno materialne np. oferowany system wynagrodzeń, jak i niematerialne, np. charakter pracy.
Większość ankietowanych znalazła swoją aktualną pracę poprzez aplikowanie na ogłoszenie pracodawcy na portalu pracy. Stosunkowo wysoki odsetek osób otrzymał awans wewnętrzny. Kolejnych kilkanaście procent znalazło zatrudnienie dzięki rekomendacji, a agencje rekrutacyjne pozyskały około 17 proc. nowych pracowników.
Ponad połowa ankietowanych pracowników oczekuje rozwoju kariery, zapewnienia dobrobytu finansowego oraz bezpieczeństwa i stabilizacji. Na trzecim miejscu znalazły się odpowiedzi związane z rozwojem kompetencji. Zdecydowanie mniej osób (około 30 proc.) pragnie przede wszystkim podejmować nowe wyzwania w pracy.
Raport opracowano na podstawie przeprowadzonych wywiadów pogłębionych z 33 pracodawcami oraz ankiet z 436 pracownikami.
Raport Sektor produkcyjny – Kapitał ludzki w Łodzi
Źródło: www.uml.lodz.pl