Innowacyjna metoda nauki czytania na UŁ

Plansze edukacyjne, drewniane klocki, książka obrazkowa – nauka nie musi być nudna, czytanie ma być przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. „Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie” to nowatorskie rozwiązanie, które umożliwia dzieciom w wieku przedszkolnym skuteczną naukę czytania. Autorską koncepcję nauki czytania opracowała prof. Monika Wiśniewska-Kin z Katedry Pedagogiki Wieku Dziecięcego Uniwersytetu Łódzkiego, wraz z zespołem, która na początku lipca podsumowała półroczny cykl wdrożenia projektu. Wdrożeniem objętych zostało 177 gmin z województwa łódzkiego. Przeszkolonych zostanie 354 nauczycieli, co ostatecznie przełoży się na pracę z grupą blisko 4,5 tys. dzieci każdego roku.

W spotkaniu uczestniczyli rektor Uniwersytetu Łódzkiego prof. Elżbieta Żądzińska, kanclerz UŁ Kamilla Szcześniak, dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu prof. Alina Wróbel, prof. Monika Wiśniewska-Kin i Weronika Kisiel – odpowiedzialne za projekt, I Wicewojewoda Łódzki Marcin Buchali oraz przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Łodzi.

Projekt nawiązuje do najnowszych osiągnięć psychologii poznawczej i pedagogiki, z których jednoznacznie wynika, że małe dzieci mają ogromny potencjał poznawczy. Uczą się poprzez działanie, ruch, mówienie, a do eksplorowania świata wykorzystują wszystkie zmysły i angażują emocje. W tym unikatowym modelu nauczania dzieci konstruują wiedzę o świecie liter i dźwięków niejako mimochodem, dzięki starannie zaprojektowanym materiałom.

We współpracy z Centrum Transferu Technologii Uniwersytetu Łódzkiego zespół opracował bogaty zestaw pomocy dydaktycznych, jak: plansze edukacyjne, drewniane klocki konstrukcyjne, artystyczną książkę obrazkową – Picture Book, książkę dla nauczycieli, książkę dla rodziców oraz pięć rodzajów gier edukacyjnych dostosowanych do metody nauczania.

Więcej na stronie UŁ

 

Źródło: Uniwersytet Łódzki