Filmy, dyskusje i spotkania z gośćmi Zapowiedź 5. dnia festiwalu Transatlantyk

Drugą połowę festiwalu Transatlantyk rozpoczynamy od kolejnego pokazu „Boskiego porządku” Petry Biondiny Volpe, czyli opowieści o szwajcarskich sufrażystkach, walczących na przełomie lat 60. i 70. o prawa kobiet w tym kraju. Pierwszy seans tego filmu na Transatlantyku spotkał się z ogromnym zainteresowaniem widzów – jutro wyświetlimy go o godzinie 11.00 w sali 8 Multikina Silver Screen.

W ramach sekcji Panorama pokażemy także dramat Volkera Schloendorffa „Powrót do Montauk” (na zdj.), w którym Stellan Skarsgaard gra pisarza, chcącego odnowić kontakt z dawną miłością (godzina 19.15, sala 2), obsypaną nagrodami bułgarską „Sławę” Kristiny Grozevy i Petara Valchanova – opowieść o przypadkowym znalazcy olbrzymiej sumy pieniędzy, który stał się równie przypadkowym bohaterem (godzina 21.45, sala 2) czy „Paryż na bosaka” w reżyserii Dominique’a Abela i Fiony Gordon (godzina 19.45, sala 3), historię niespodziewanego, paryskiego spotkania kanadyjskiej turystki i… francuskiego kloszarda. Czy ta dwójka będzie potrafiła się porozumieć?

Będą też pokazy filmów starszych, które warto przypomnieć sobie na dużym, kinowym ekranie. O godzinie 15.30 w sali 8 pokażemy oscarowe „Życie na podsłuchu” Floriana Henckela von Donnersmarcka, którego akcja rozgrywa się w Berlinie Wschodnim, gdzie znany dramatopisarz jest podsłuchiwany przez agenta Stasi. Niesamowitą gratką dla sympatyków kina eksperymentalnego będzie seans „The Gold Diggers” Sally Potter (godzina 22.00, sala 9) – na ekranie splotą się drogi urzędniczki bankowej i słynnej aktorki, a całość została zrealizowana wyłącznie przez kobiety. Fanów filmów z Azji zapraszamy do Muzeum Kinematografii na jeden z najlepszych filmów z lat 90., debiutancki obraz Jii Zhangke „Kieszonkowiec” (godzina 17.00). W ramach współpracy z Polówką wyjdziemy z kina w łódzkie przestrzenie – o godzinie 21.00 w Parku Na Zdrowiu pokażemy „Moonlight”, a na terenie Nowej Fabrycznej „Zabójców bażantów”.

Jak można sugestywnie wcielić się w rolę Zdzisława Beksińskiego, człowieka – tajemnicy, jednego z najsłynniejszych polskich malarzy XX wieku? O to widzowie będą mogli zapytać Andrzeja Seweryna tuż po projekcji głośnej „Ostatniej rodziny” (godzina 19.00, sala 10). Zapraszamy także na master class z wybitną montażystką (m.in. „Artysta”) Anne-Sophie Bion, która przybliży transatlantykowym widzom tajniki swojego zawodu od godziny 13.30 w sali 9, a spotkanie poprowadzi polska specjalistka od montażu filmowego Milenia Fiedler. O godzinie 16.00 w sali 5 zapraszamy na spotkanie „Ukochany wróg czy przyjaciel: współpraca aktora i reżysera”, w której udział wezmą Dorota Stalińska i Izabela Drobotowicz-Orkisz, która spotka się też z widzami po seansie „Dziewcząt z Nowolipek” (godzina 19.00, Muzeum Kinematografii). Zapraszamy także na drugie spotkanie z reżyserką „Pięćdziesięciu wiosen Aurory” Blandine Lenoir (godzina 17.00, sala 3) oraz twórcami filmów z Konkursu Polskich Krótkich Metraży: Hubertem Klimko-Dobrzanieckim, Anną Morawiec, Krystianem Stępniem, Tomaszem Gąssowskim i Justyną Mytnik.

Bardzo ważnym wydarzeniem wtorku jest rozmowa Grażyny Torbickiej z Sekretarzem Generalnym Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI Klausem Ederem. Rozmowa „Komu potrzebni są krytycy” będzie dotyczyć roli krytyki filmowej wśród współczesnych widzów. Grażyna Torbicka i Klaus Eder zastanowią się, czy zawód krytyka jest profesją zanikającą, wskażą plusy i minusy pisanie o kinie, podzielą się wreszcie z widzami swoim wieloletnim doświadczeniem. Dla wszystkich, którzy marzą o tym, by swoją zawodową przyszłość związać z kinem, wizyta na tym spotkaniu jest obowiązkowa!

Zapraszamy także na spotkania w Kinie Łóżkowym: w godzinach 11.30-13.30 i 13.30-15.30 odbędą się tam warsztaty Dziewuchy Dziewuchom („Jak wychować Wonder Woman” oraz „Wszystkie jesteśmy dziewuchami”) oraz wykład Uniwersytetu SWPS „Moc pozytywności w życiu i biznesie” dr Agnieszki Zawadzkiej (godzina 18.00).