AI Leaders: Nowy międzynarodowy projekt na Wydziale Zarządzania UŁ

 

Na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego wystartował międzynarodowy projekt „AI Leaders: Ethical AI for Future Business Leaders”, finansowany z Programu Erasmus+. WZ UŁ jest liderem projektu, w którym udział biorą również partnerzy z Niemiec, Danii, Portugalii, Irlandii i Hiszpanii. Projekt potrwa do końca 2025 roku. Celem projektu jest zwiększenie potencjału edukacyjnego uczelni w zakresie sztucznej inteligencji poprzez promowanie etycznego wykorzystania AI, a w szczególności przygotowanie przyszłych liderów i liderek biznesu do opracowywania i stosowania rozwiązań AI zgodnych z europejskimi wartościami i wytycznymi etycznymi.

Zespół w składzie dr hab. T. Bartosz Kalinowski, prof. UŁ (kierownik projektu i międzynarodowego konsorcjum projektowego) oraz dr hab. Artur Modliński i dr Marta Olasik reprezentujący Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją, wytrwale pracują, aby dostarczyć istotnych materiałów szkoleniowo-dydaktycznych.

– Sztuczna inteligencja będzie miała olbrzymi wpływ na instytucje szkolnictwa wyższego oraz sposoby uczenia się i nauczania. Wraz z niezwykle szybkim postępem technologii, AI oferuje bezprecedensowe możliwości personalizacji doświadczeń edukacyjnych, optymalizacji zasobów edukacyjnych i wspiera adaptacyjne metody nauczania. Wykorzystując sztuczną inteligencję, instytucje szkolnictwa wyższego mogą m.in. zwiększyć zaangażowanie studentów i sprzyjać lepszemu zrozumieniu złożonych tematów. Jednak pomimo oczywistych korzyści, nadal istnieje znaczna luka w programach edukacyjnych w zakresie zagadnień związanych ze sztuczną inteligencją. W ramach projektu AI Leaders dostrzegliśmy potrzebę pilnego opracowania programu edukacyjnego dla osób studiujących oraz kadry akademickiej, pozwalającego wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w edukacji – mówi dr hab. T. Bartosz Kalinowski, prof. UŁ, kierownik projektu i międzynarodowego konsorcjum projektowego.

W projekcie AI Leaders opracowane zostaną następujące zadania:

  • Opracowanie raportów badawczych, studiów przypadków oraz zestawów narzędzi edukacyjnych skoncentrowanych na AI,
  • Opracowanie innowacyjnych otwartych zasobów edukacyjnych (OER), które obejmą problemy związane z etycznym zastosowaniem sztucznej inteligencji w biznesie i dydaktyce,
  • Przeprowadzenie hackathonów o tematyce „AI w zarządzaniu biznesem”,
  • Walidacja opracowanych materiałów z interesariuszami, co pozwoli na wypracowanie rozwiązań, które będą bliższe potrzebom przyszłych pracodawców.

– Etyczne wykorzystanie sztucznej inteligencji to jedno z największych wyzwań dla współczesnego biznesu. Dane, informacje i tworzona na tej podstawie wiedza stanowią źródło przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, a przez to zasoby szczególnie narażone na nieetyczne praktyki. Bezpieczeństwo danych konsumenckich, algorytmy niedyskryminujące użytkowników i niewprowadzające ich w błąd stają się ważnymi tematami praktycznie na całym świecie. Podczas trwania naszego projektu stworzymy materiały, które pomogą uczyć, jak tworzyć przestrzeń biznesową, w której sztuczna inteligencja i etyka podążają tą samą ścieżką – podkreśla dr hab. Artur Modliński, główny badacz.

 

Więcej informacji:

dr hab. T. Bartosz Kalinowski

e-mail: tbkalinowski@uni.lodz.pl

tel. kom.: 601 083 855

dr hab. Artur Modliński

e-mail: artur.modlinski@uni.lodz.pl

tel. kom.: 666 086 019

 

Źródło: Uniwersytet Łódzki