Emocjonujący finał I edycji Ideathonu miał miejsce 30 czerwca w Centrum Szkoleniowo-Konferencyjnym Uniwersytetu Łódzkiego. Studenci i doktoranci łódzkich uczelni zostali podzieleni na osiem zespołów, aby w grupach pracować nad rozwiązaniami dla wyzwań natury społecznej i ekologicznej zgłoszonymi przez środowisko zewnętrzne. Podczas kreowania koncepcji zespoły mogły posiłkować się nieocenionym wsparciem drużyny mentorskiej i trenerskiej.
Podczas głównej części wydarzenia zespoły miały czas na wymianę doświadczeń, tworzenie kreatywnych idei i budowanie innowacyjnej, spójnej i skutecznej recepty na wyzwania postawione przez tegorocznych Partnerów wydarzenia: Nordea, Veolia, Wella Company, ING Bank Śląski oraz Urząd Miasta Łodzi. Rozwiązania były następnie prezentowane na forum, a autorzy najlepszych pomysłów otrzymali nagrody finansowe.
Zwycięskie zespoły pracowały nad następującymi wyzwaniami:
- I miejsce, wyzwanie od firmy Wella Company:
Co może zrobić Wella Company, aby zostać pracodawcą pierwszego wyboru (employer of choice) wśród osób młodych/studentów rozpoczynających swoją karierę zawodową?
- II miejsce, wyzwanie od firmy Nordea:
Jakie rozwiązania można zaproponować, by wspierać cele osiągnięcia neutralności klimatycznej poprzez implementację rozwiązań Green IT?
- III miejsce, wyzwanie od firmy ING Bank Śląski:
Jak bank mógłby wspierać osoby, które wpadły w pętle zadłużenia?
Jak podkreśla Jakub Bagiński, Country Lead for Technology in Poland, Nordea:
Uważam, że wydarzenia takie jak Ideathon dają przestrzeń do nabywania umiejętności technicznych, rozwijania kompetencji kreatywnych, a także budowania zdolności pracy w zespole. Uczą też, jak poszukiwać szybkich i skutecznych rozwiązań oraz twórczego podejścia do niebanalnych problemów. Zostaliśmy partnerem Ideathonu, gdyż cały koncept inicjatywy skupia się na zagadnieniach społecznych. Jednym z celów strategicznych Nordea jest zrównoważony rozwój – to integralna część naszych działań biznesowych. Jako firma wprowadziliśmy mierzalne cele i aktywnie uczestniczymy w globalnej transformacji klimatycznej. Przykładem niech będzie cel zerowego poziomu emisji C02 netto banku do 2050 roku i związana z nim transformacja technologiczna w obszarze IT. Jestem przekonany, że tegoroczna edycja Ideathon agreguje ciekawe pomysły, jak na przykład wsparcie neutralności klimatycznej poprzez innowacje technologiczne (Green IT) oraz inne, które mogą mieć realny wpływ na otoczenie i polepszenie warunków życia.
Środowisko zewnętrzne podlega nieustannym transformacjom, co wskazuje na potrzebę kreowania wydarzeń umożliwiających społeczności studenckiej zabranie głosu i obecność w przestrzeni do realnych działań inicjujących zmiany w otoczeniu. Jest to powód podejmowania przez Uniwersytet Łódzki licznych inicjatyw mających na celu wspieranie studentów i studentek nie tylko w szeroko rozumianym rozwoju, ale także tworzeniu miejsc do interakcji z otoczeniem.
Ideathon pozwolił na zdobycie unikalnego doświadczenia i kompetencji w pracy zespołowej metodą Design Thinking z kreatywnymi osobami z innych wydziałów i uczelni. Zapewnił także trening umiejętności komunikacyjnych i prezentacyjnych przy pracy nad realnymi wyzwaniami płynącymi z otoczenia.
Tegoroczna edycja Ideathon’u została objęta Patronatem Merytorycznym przez United Nations Global Compact (UNGC) – największą na świecie inicjatywę skupiającą zrównoważony biznes. Od 2000 r. prowadzi działania na rzecz środowiska, praw człowieka, przeciwdziałania korupcji oraz godnej i legalnej pracy.
Fotorelacja z finału Ideathon 2023
Ideathon Uniwersytetu Łódzkiego
Materiał: Centrum Współpracy z Otoczeniem
Fot.: Bartosz Kałużny (Centrum Komunikacji i PR), Łukasz Dobiński (Biuro Karier)
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR