Wystudiowane w Łodzi – Inspirujące kobiety, które wybrały łódzkie uczelnie

Niemal 60 inspirujących kobiet, 6 łódzkich uczelni i 1 wspólna inicjatywa – „Wystudiowane w Łodzi”. W ramach kampanii można poznać absolwentki, edukatorki i badaczki z Uniwersytetu Łódzkiego, Akademii Muzycznej, Politechniki Łódzkiej, Akademii Sztuk Pięknych, Szkoły Filmowej i Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. „Wystudiowane w Łodzi” to opowieść o tym, że studia na tych uczelniach są początkiem fascynującej drogi i zaproszeniem do odkrywania własnej ścieżki – niezależnie od punktu startowego.

Tak o przedsięwzięciu opowiada jego pomysłodawczyni, dr Katarzyna Liberska-Kinderman, dyrektorka Centrum Współpracy z Otoczeniem i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni UŁ: 

Łódź od lat kojarzona jest przede wszystkim z włókniarkami – i to ważna część jej historii. Chcieliśmy jednak pokazać, że współczesna Łódź to także miasto naukowczyń, badaczek i artystek, których praca ma realny wpływ na naszą rzeczywistość, dlatego w kampanii „Wystudiowane w Łodzi” tak mocno wybrzmiewa rola łódzkich uczelni – one są miejscem, w którym rodzą się pasje, interdyscyplinarne pomysły i odważne projekty. Blisko 60 bohaterek tej kampanii udowadnia, że studia w Łodzi mogą być początkiem drogi, która prowadzi do działań zmieniających świat – od laboratoriów, przez sale wykładowe, po przestrzeń publiczną.

„Wystudiowane w Łodzi” są efektem ścisłej współpracy sześciu łódzkich uczelni. Koordynator kampanii, dr Bartosz Kałużny (UŁ) podkreśla:

Kampania jest dowodem na to, że Łódzkie Partnerstwo Akademickie nie jest jedynie deklaracją na papierze. Razem podejmujemy odważne działania, które przekładają się na realne przedsięwzięcia o dużym rezonansie społecznym. Mimo odmiennych stylów pracy – inaczej prowadzi się działania na uniwersytecie klasycznym, a inaczej na uczelniach artystycznych – udało nam się osiągnąć wspólny sukces. Stronę wizualną projektu wypracowałem wraz z graficzką dr hab. Karoliną Grudzińską z ASP w Łodzi. Powstała atrakcyjna kreacja outdoorowa, która w spójny sposób komunikuje bardzo różne sylwetki bohaterek – badaczek z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, humanistek oraz artystek. 

„Inspirujące kobiety, które wybrały łódzkie uczelnie” to hasło wiodące całej kampanii. Zamiast typowych biogramów z funkcjami, listą projektów i publikacji, na plakatach można zobaczy „ludzką twarz” naukowczyń i absolwentek – ich pasję, emocje, codzienność i osobiste refleksje.

Agata Dawidowicz (UŁ), współtwórczyni koncepcji kampanii opartej na storytellingu, współautorka wypowiedzi – „wizytówek” uczestniczek projektu:

Bohaterki mówią własnym głosem, swobodnie, bez akademickiego dystansu. Opowiadają o tym, co je fascynuje, co daje im siłę i jak łączą życie zawodowe z prywatnym. To właśnie ten sposób narracji ma pokazać, że nauka nie jest zarezerwowana dla wybranych, lecz jest dostępna dla każdego, kto chce rozwijać swój talent i ciekawość świata.Dzięki tej formie przekazu odbiorcy mogą się z nimi utożsamić – zobaczyć w nich nie tylko ekspertki, ale też osoby z pasją, marzeniami i odwagą do działania.

Plakaty będą w przestrzeni miejskiej do końca października, jednak historie bohaterek na stałe zostaną na stronie internetowej ŁPA. Za ich publikację on-line odpowiada Politechnika Łódzka, administrująca witrynę ŁPA.

Pasja, która zaczęła się od studiów

Projekt podkreśla, że łódzkie uczelnie mogą być trampoliną do ścieżek rozwoju, które często okazują się nieoczywiste, indywidualne i pozbawione ograniczeń. Przedstawione w nim bohaterki stanowią dowód na to, że wybór studiów w Łodzi otwiera przestrzeń do wielowymiarowego rozwoju. Pokazują, że taka decyzja może prowadzić do udziału w międzynarodowych przedsięwzięciach, interdyscyplinarnych działaniach oraz pracy, która realnie wpływa na codzienne życie – nawet jeśli nie zawsze jesteśmy tego świadomi.

Wśród bohaterek projektu jest ratowniczka medyczna i wykładowczyni, która uczy przyszłych medyków, jak podejmować decyzje pod presją. Jest też biolożka badająca wpływ stresu na choroby cywilizacyjne. Jest artystka, która występując na światowych scenach, promuje polskie dziedzictwo kulturowe i kształci przyszłych muzyków. Ich praca to przykład, jak nauka przekłada się na realne zmiany społeczne. Kolejna z naukowczyń bada wpływ stylu życia na metabolizm komórkowy, co pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów. Inna – historyczka – pokazuje, że znajomość przeszłości pozwala głębiej interpretować współczesne problemy społeczne, takie jak tożsamość czy stereotypy.

W kampanii znalazły się również naukowczynie, które pracują na styku biologii, technologii i medycyny. Rozwijają innowacyjne rozwiązania w obszarze inżynierii biomedycznej i tkankowej – ich praca przybliża nas do świata, w którym nie trzeba będzie czekać na dawcę organów. Są też specjalistki w dziedzinie promocji zdrowia, które współtworząc międzynarodowe standardy edukacji zdrowotnej, mają realny wpływ na życie ludzi na wszystkich kontynentach. Nie brakuje również artystek. Można wśród nich znaleźć projektantkę tkanin, której prace znajdują się w muzeach na całym świecie. Jest choreografka, która stworzyła pierwszy w Polsce program kształcenia w zakresie choreografii i techniki tańca, jak również aktorka, która wybiera jakość i głębię artystyczną ponad komercję.

Łódzkie uczelnie – przestrzeń nieograniczonych możliwości

„Wystudiowane w Łodzi” to wspólna inicjatywa łódzkich uczelni w ramach Łódzkiego Partnerstwa Akademickiego: Uniwersytetu Łódzki, Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Medycznego, łódzkiej Szkoły Filmowej, Akademii Sztuk Pięknych oraz Akademii Muzycznej. Każda z sześciu uczelni partnerskich wskazała do dziesięciu bohaterek – absolwentek, badaczek, artystek i edukatorek. Na stronie internetowej dostępne są rozszerzone informacje o bohaterkach i ich działalności oraz kierunkach studiów, które ukończyły. Można tam znaleźć informacje o ofercie dydaktycznej. Dzięki temu projekt trafia bezpośrednio do młodych odbiorców, pokazując im, że nauka i sztuka mogą być fascynującą drogą rozwoju, a Łódź – miejscem, w którym warto studiować.

UŁ: nauka, która łączy ludzi i idee

Projekt jest dla Uniwersytetu Łódzkiego ważnym przedsięwzięciem wpisującym się w obchody 80-lecia uczelni – jubileuszu, który skłania do refleksji nad tym, co najważniejsze: wspólnotą, dialogiem i współpracą. To także okazja, by przypomnieć, że choć uczelnia to nie tylko dydaktyka i badania, to właśnie one są siłą napędową rozwoju społeczności – lokalnej i globalnej. W czasach dezinformacji kampania „Wystudiowane w Łodzi” przypomina też, że rzetelna wiedza i umiejętność rozumienia złożoności świata są kluczowe – nie tylko dla osób zajmujących się badaniami naukowymi, ale dla każdego z nas.

Poznaj Inspirujące kobiety, które wybrały łódzkie uczelnie.

 

Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Łodzi w ramach zadania publicznego „Łódź akademicka – naukowa, kreatywna i wielokulturowa 2025”.