70 projektów zostało zakwalifikowanych do finału tegorocznej edycji plebiscytu must have, organizowanego przez Łódź Design Festival. must have, nazywany często „polskim Red Dotem”, jest jednym z najważniejszych konkursów wzorniczych w kraju.
To wyróżnienie dla projektantów i producentów stojących w awangardzie polskiego wzornictwa. Uroczyste wręczenie nagród must have odbędzie się 26 maja, a wystawę projektów można będzie oglądać od 19 do 27 maja w Centrum Festiwalowym Łódź Design Festival – budynku Art_Inkubatora, ul Tymienieckiego 3.
must have w poszukiwaniu polskiego designu
W tym roku must have odbywa się po raz ósmy. Jury oceniło 400 projektów (230 wpłynęło bezpośrednio od projektantów i producentów, 170 zgłosili członkowie Rady Ekspertów). We wszystkich dotychczasowych edycjach wyróżniono łącznie blisko 600 projektów. Wśród tegorocznych zgłoszeń dostrzeżono przedmioty prezentujące wyjątkową wartość współczesnego rzemiosła, z wykorzystaniem szlachetnych materiałów. Są to m.in. ręcznie wykonane komody, stoły, naczynia ceramiczne, kilimy czy biżuteria. Na uwagę zasługują także prace polskich ilustratorów i grafików, prezentujące różne techniki – od kolażu i sitodruku uszlachetnianego ręcznym nakładaniem farb po linoryt. W finale zobaczymy więc plakaty, książki czy artystyczny notes. Swoją reprezentację mają także projekty z wykorzystaniem druku 3D, angażujące odbiorcę w wykonanie finalnego obiektu. Tradycyjnie silną grupę w plebiscycie stanowią meble, szkło i oświetlenie. Jury wyróżniło też kilka ciekawych projektów dla dzieci – książki, klocki, figurki i robota edukacyjnego.
Lista finalistów must have 2018:https://www.lodzdesign.com/news/wyniki-must-have-2018/
Do każdej edycji plebiscytu Rada Ekspertów poszukuje na polskim rynku najlepiej zaprojektowanych, najciekawszych projektów wdrożonych do produkcji oraz weryfikuje zgłoszenia nadesłane bezpośrednio przez projektantów i producentów. Przy ocenie projektów jury kieruje się następującymi kryteriami: innowacyjnością, funkcjonalnością, ergonomią, estetyką, wytrzymałością, jakością oraz stosunkiem jakości do ceny. Radę Ekspertów must have 2018 tworzą: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, Ewa Mierzejewska, Ewa Solarz, Anna Grużewska, Dominika Olszyna, Michał Mazur oraz Michał Piernikowski. Udział w konkursie oraz używanie znaku jakości must have jest bezpłatne, a wyróżnione firmy oraz projektanci mogą posługiwać się nim zarówno w Polsce, jak i zagranicą.
– Tegoroczna edycja plebiscytu must have pokazuje zmiany w polskim designie. Po okresie zapotrzebowania na po prostu dobre, funkcjonalne wzornictwo przyszedł czas na bardziej świadome projektowanie. Coraz więcej firm pracuje na stałe z projektantami i chętnie dzieli się tymi doświadczeniami. Wśród projektantów z kolei mocną tendencją jest slow design, któremu towarzyszą powrót do korzeni, celebrowanie rzemiosła oraz tworzenie funkcjonalnych, ale też unikalnych przedmiotów. Odbiorcy z kolei zaczynają rezygnować z dostępnego nadmiaru, a zwracają się ku produktom, za którymi stoi ponadczasowa wartość. Staraliśmy się dać temu wyraz, pokazując najciekawsze projekty dostępne na polskim rynku i przyznając im wyróżnienie must have 2018 – mówi Olga Łosiak, koordynatorka plebiscytu must have, Łódź Design Festival.
Wystawa z komentarzem
Finałem projektu jest uroczysta gala wręczenia nagród. Zwycięzcy otrzymują porcelanowe statuetki zaprojektowane przez Bartka Mejora i wyprodukowane przez Porcelanę Kristoff. Wystawa must have prezentowana w Programie Głównym Łódź Design Festival jest odzwierciedleniem najważniejszych tendencji w polskim designie i rzuca światło na najciekawsze zjawiska. To wyjątkowa okazja, by spotkać się z projektantami i poznać idee stojące za powstaniem prezentowanych obiektów, a także by wziąć udział w otwartym oprowadzaniu kuratorskim z redaktor naczelną magazynu „Czas na Wnętrze”, Anną Grużewską. Architektura wystawy powstaje we współpracy z najlepszymi biurami projektowymi. W tym roku po raz kolejny koncepcję przygotuje Pracownia Łosiak Siwiak.
Kilka edycji plebiscytu must have miało swoje wystawy na ważnych zagranicznych wydarzeniach związanych z designem, m.in. w Mediolanie, Berlinie i Hongkongu. Wyróżnione projekty i ich autorzy – projektanci i producenci – towarzyszą Festiwalowi przez cały rok. Są przedstawiane w licznych publikacjach o designie oraz festiwalowych mediach społecznościowych.
Łódź Design Festival
Łódź Design Festival to – wg analiz (badanie: „Diagnoza stanu designu” przeprowadzone na zlecenie PARP w 2015 r. i „Zaprojektowane w Polsce. Analiza potencjału ekonomicznego polskiego rynku wzornictwa” zrealizowane przez Biuro Badań Społecznych Question Mark w 2017 r.) – najbardziej prestiżowe i najczęściej odwiedzane wydarzenie związane ze wzornictwem w Polsce. Obecnie to także najważniejsza impreza dotycząca projektowania w Europie Środkowo-Wschodniej.
Łódź Design Festival powstał w 2007 roku jako przegląd osiągnięć polskiego wzornictwa. Od początku prezentuje design w różnych jego odsłonach – od wzornictwa przemysłowego, poprzez projektowanie graficzne, architekturę i rzemiosło, aż po kreowanie usług i interakcji. Dziś skupia się na stawianiu pytań, interpretacji zjawisk i krytycznej dyskusji. Jest miejscem spotkań i poszukiwania inspiracji. Prezentuje innowacje i projekty mające istotny wpływ na nasze otoczenie. Do tej pory wzięło w nim udział ponad 400 000 osób z całego świata. Festiwal realizowany jest dzięki wieloletniemu wsparciu Urzędu Miasta Łodzi oraz Mecenasa Festiwalu – Ceramiki Paradyż (www.lodzdesign.com).
Źródło: Informacje Organizatora