Uniwersytet Łódzki zakończył projekt „Absolwent IT. Program wsparcia absolwentów Uniwersytetu Łódzkiego”, dofinansowany prawie 1 milionem złotych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przeszkolono ponad 400 uczestników, którzy chcieli przekwalifikować się w kierunku zawodu: programisty, grafika/specjalisty UX, administratora baz danych czy audytora dostępności. W trakcie I trymestru zajęć absolwenci nabywali wiedzę z podstaw informatyki, by następnie poszerzać ją w ramach wybranej ścieżki specjalistycznej. Dodatkowo oferta szkoleń obejmowała także: cyberbezpieczeństwo i e-usługi oraz szkolenia miękkie: skuteczną komunikację, umiejętności kluczowe na rynku pracy, budowanie swojego wizerunku na Linkedin i kompetencje cyfrowe.
Projekt „Absolwent IT” był odpowiedzią Uniwersytetu na potrzeby miasta i regionu. Po solidnym wprowadzeniu do IT uczestnicy projektu mogli wybrać jedną z 4 ścieżek dalszego rozwoju: programista, grafik/specjalista UX, administrator baz danych lub audytor dostępności. Do tego uczelnia oferowała uczestnikom specjalistyczny kurs językowy – angielski w IT oraz szkolenia z umiejętności miękkich.
Obok tradycyjnych zadań uczelni, jakimi są kształcenie i badania naukowe, swoją pozycję ugruntowała w ostatnich latach także „trzecia misja” – współpraca akademii z otoczeniem. Uniwersytet Łódzki stale wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pracodawców w celu zwiększenia atrakcyjności swoich studentów i absolwentów na współczesnym, bardzo dynamicznym rynku pracy. Zakończony właśnie z sukcesem projekt „Absolwent IT. Program wsparcia absolwentów Uniwersytetu Łódzkiego” to tylko jeden z wielu przykładów działań Uniwersytetu Łódzkiego podejmowanych we współpracy z otoczeniem biznesowym i na jego potrzeby.
prof. Agnieszka Kurczewska, prorektor ds. współpracy z otoczeniem Uniwersytetu Łódzkiego.
Szkolenia z IT odpowiedzią na pandemię

Łącznie w ramach projektu zrealizowano 3 000 godzin szkoleniowych i przeszkolono 425 uczestników. W badaniach dotyczących oceny szkoleń absolwenci podkreślali wysoki poziom merytoryczny zajęć. Pierwsza edycja projektu została zrealizowana w formie stacjonarnej, druga – z uwagi na pandemię - przybrała formę zdalną.
W trakcie pandemii absolwenci mogli uczyć się z dowolnego miejsca, a częstotliwość szkoleń (weekendowe spotkania 2 razy w miesiącu), pozwalała na połączenie pracy zawodowej ze zdobywaniem nowej wiedzy po godzinach. Zmiana sposobu realizacji zajęć zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na frekwencję na szkoleniach i komfort uczestników.
Co więcej, w ankiecie podsumowującej wpływ projektu na losy zawodowe absolwentów uczestnicy podkreślali, że przyczynił się on do pozytywnych zmian w ich życiu – ułatwił podjęcie pracy w IT czy zmianę zakresu obowiązków na związane z branżą.
Jak napisała jedna z uczestniczek:
Dzięki zajęciom w ramach ścieżki specjalistycznej -administrator baz danych- zmieniłam pracę na branżę IT, w której mogę wykorzystywać wiedzę nabytą podczas szkoleń. Doceniam fakt, że szkolenie trwało prawie 9 miesięcy, w trakcie których poznałam dużo więcej zagadnień niż na standardowych szkoleniach.
Materiał źródłowy: Centrum Współpracy z Otoczeniem UŁ
Redakcja: Centrum Promocji UŁ