Unilever nagradza studentów z Uniwersytetu Łódzkiego

Warszawa, 2 czerwca 2011 r. – Laureatem nagrody Unilever Sustainable Living Award został zespół z Uniwersytetu Łódzkiego za projekt ‘Green up your waste!’. Nagroda przyznawana jest od 2010 roku najlepszym projektom z dziedziny zrównoważonego rozwoju, prezentowanym podczas krajowego finału konkursu organizacji studenckiej SIFE.
Ideą nagrodzonego projektu jest zachęcanie i wspieranie firm do bardziej przyjaznego środowisku zarządzania odpadami. Projekt wdrożony w 2009 roku w jednej z łódzkich firm, realizowany jest obecnie w kolejnym przedsiębiorstwie.
Projekt ma ogromny potencjał, a studenci wykazali się dużymi ambicjami, wybierając do współpracy partnerów biznesowych – powiedział Wojciech Tomczak, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Unilever Polska podczas wręczenia nagrody – Gospodarka odpadami to ważny segment działalności firmy, mający wpływ na ‘ślad środowiskowy’ firmy. Zachęcajmy przedsiębiorców do analizy ich ‘śladu środowiskowego’ na wszystkich etapach życia produktu: począwszy od pozyskiwania surowców, poprzez produkcję, skończywszy na ich użytkowaniu przez konsumentów. To filozofia bardzo bliska Unileverowi.
Projekt ma dwa cele: zmniejszenie negatywnego oddziaływania firm na środowisko oraz poprawę ich sytuacji finansowej dzięki ograniczeniu kosztów odbioru odpadów – opowiada Dorota Anszpergier, studentka ekonomii oraz finansów i bankowości Uniwersytetu Łódzkiego – Dlatego pomogliśmy wprowadzić system selektywnej zbiórki odpadów oraz przeprowadziliśmy kampanie uświadamiające pracownikom firmy znaczenie działań proekologicznych. Efekty są bardzo zachęcające – na pewno będziemy rozwijać projekt.
Obie firmy, objęte projektem, generują dużą liczbę odpadów w postaci np. zbędnych opakowań – jedna z nich działa w segmencie elektronicznym (na rzecz 35 000 klientów), druga – wyposażenia wnętrz. Studenci, we współpracy z menedżerami każdej z firm, skonstruowali systemy zarządzania odpadami, a następnie wspierali ich wdrożenie. Po stworzeniu systemu segregacji odpadów nawiązano współpracę z przedsiębiorstwami odbierającymi odpady. Początkowo segregacji podlegały odpady z folii, papieru, tworzyw sztucznych oraz styropianu, obecnie – również szkła i aluminium. Dodatkowo, studenci pomogli zorganizować szkolenia dla pracowników – zachęcając ich do postaw prośrodowiskowych zarówno w miejscu pracy, jak i w życiu prywatnym – ukazując sposoby oszczędzania wody oraz energii na co dzień (również w formie elektronicznego poradnika).
Efekty? Dziś tylko w pierwszym z zakładów aż 92 proc. spośród 5 ton odpadów generowanych miesięcznie podlega segregacji i przetworzeniu. Koszty zarządzania odpadami spadły o blisko 3000 PLN miesięcznie, a koszty energii – o 15 proc. rocznie. Co więcej, dziś sami pracownicy zgłaszają kolejne pomysły prośrodowiskowe.
Krajowy finał SIFE
Projekt ‘Green up your waste!’ nagrodzono podczas krajowego finału konkursu organizacji SIFE. SIFE zrzesza 40 000 studentów z 39 państw i 1800 uczelni i jest wspierana przez przedstawicieli świata biznesu i środowisko akademickie. Zadaniem SIFE jest pobudzenie przedsiębiorczości i aktywizacja społeczności lokalnych. W tym celu zespoły studentów realizują opracowane przez siebie projekty.
30 maja br. w Warszawie obok studentów z Uniwersytetu Łódzkiego projekty dotyczące zrównoważonego rozwoju prezentowały zespoły z Akademii Górniczo-Hutniczej, Politechniki Poznańskiej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu.
Ubiegłoroczni laureaci
W ubiegłym roku laureatem nagrody Unilevera został program ‘Zielony koszyk’ studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Projekt realizowany jest w niewielkich trójmiejskich sklepach spożywczych. Ich właściciele zapraszani są do tego, by 10 proc. obrotu uzyskanego w ciągu 2 dni przeznaczyli na proekologiczne rozwiązania w swych placówkach. By ich do tego zachęcić, studenci prowadzą szeroką akcję promującą te sklepy wśród lokalnych konsumentów. W ten sposób młodzi ludzie edukują środowiskowo zarówno przedsiębiorców, jak i klientów ich sklepów. Dzięki szerokiej promocji placówki uzyskują wymierne korzyści – zarówno finansowe (zwiększone obroty), jak i wizerunkowe. W znaczący sposób ograniczają również swój niekorzystny wpływ na środowisko, np. wymieniając energochłonne lodówki czy żarówki na energooszczędne lub też uszczelniając okna.
Informacje o SIFE:
SIFE to powstała w 1975 roku w Stanach Zjednoczonych międzynarodowa organizacja non-profit, która wspiera studentów z ponad 1800 uczelni wyższych w 39 krajach. Jest to największe na świecie stowarzyszenie łączące świat akademicki ze światem biznesu. W Polsce program istnieje od 1999 roku, zaś od 2009 roku wspiera go organizacyjnie firma doradztwa personalnego BIGRAM SA. Patronem honorowym jest Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Sponsorami diamentowymi są Unilever Polska, Dalkia Polska i PwC, sponsor złoty to Chartis Europe. Patroni medialni to: Gazeta Bankowa, Media&Marketing, Personel i Zarządzanie, students.pl. Patron internetowy to StepStone.pl. Partnerem biznesowym jest Brytyjsko – Polska Izba Handlowa. Więcej: www.sife.pl
Informacje o Unileverze:
Unilever jest jednym z największych producentów żywności, kosmetyków i środków czystości pod znanymi markami tj.: Knorr, Lipton, Algida, Rama, Delma, Domestos, Cif, Rexona, Axe, Dove, Timotei, Signal.
Firma ma w swojej ofercie najsilniejszą na polskim rynku markę – markę herbaty Lipton – która w rankingu siły marek „BrandAsset Valuator 2010” została uznana brandem o najlepszej kondycji rynkowej.
Unilever jest liderem rynkowym w kategoriach: dezodorantów, środków czystości, herbat, margaryn, lodów oraz produktów kulinarnych takich jak: buliony, jednoporcjowe zupy typu instant, sosy sałatkowe; a ponad 99% polskich gospodarstw domowych w 2010 roku co najmniej raz użyło produktu firmy Unilever.
Wizją Unilevera jest podwojenie biznesu przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko naturalne. W 2010 roku przychody firmy ze sprzedaży w Polsce wynosiły ponad 3,3 miliarda złotych, a firma śmiało inwestuje w rozwiązania chroniące środowisko naturalne. Dla przykładu – w tej chwili w fabryce lodów Algida w Baninie trwa budowa nowoczesnej biologiczno – chemicznej oczyszczalni ścieków przemysłowych.
Unilever zatrudnia w Polsce 3300 pracowników. Posiada cztery fabryki: w Baninie koło Gdańska (produkcja lodów), Bydgoszczy (środki czystości), Katowicach (margaryny i herbaty) oraz w Poznaniu (produkty kulinarne i dressingi). Ponad 20 proc. wyrobów produkowanych w tych fabrykach trafia na eksport.
Źródło: Informacje Omega Communication