Unikalne na skalę światową stanowisko badawcze w PŁ

Mające 12 metrów wysokości i średnicy stanowisko testowe pojawiło się na terenie kampusu PŁ, w pobliżu Instytutu Maszyn Przepływowych. W piątek, 3 czerwca odbyła się w Politechnice Łódzkiej konferencja prasowa wyjaśniająca istnienie tego nietypowego obiektu.

Okazało się, że na Politechnice Łódzkiej zostało zbudowane stanowisko wykorzystywane do prowadzenia badań i testów nowatorskich konstrukcji wirników, dla przyszłych wiropłatów Airbus Helicopters, w ramach projektu przydzielonego Politechnice Łódzkiej i kilku lokalnym przedsiębiorstwom z sektora MSP.

To unikalne na skalę światową narzędzie tego typu, ponieważ umożliwia testowanie dwóch wirników równocześnie w bardzo zaawansowanych konfiguracjach – mówi prof. Krzysztof Jóźwik, dyrektor IMP PŁ, współpracujący od wielu lat w firmą Airbus Helicopters. – Airbus sfinansował budowę zaawansowanego, pełnowymiarowego stanowiska, aby zwiększyć nasz potencjał w kolejnym pionierskim projekcie z zakresu badań i technologii.

W spotkaniu z mediami uczestniczył dr inż. Tomasz Krysiński, wiceprezes i dyrektor ds. badań i innowacji w Airbus Helicopters, który powiedział: „Chcielibyśmy by Polska wdrażała innowacyjne strategie wraz z Airbus Helicopters. Współpraca ta obejmuje dostęp do technologii, w tym kody źródłowe, prace rozwojowe, testy, produkcję oraz eksport nowoczesnych produktów i systemów”.

Pierwszy etap testów wirników nośnych zaprojektowanych dla przyszłej generacji zarównokomercyjnych, jak i wojskowych wiropłatów Airbus Helicopters, zakończy się w Łodzi w połowie czerwca. Po dokonaniu analizy wyników i wprowadzeniu nowych konfiguracji, kolejne badania powinny zostać przeprowadzone w ciągu kilku miesięcy – wyjaśnia prof. Krzysztof Jóźwikz PŁ.

Podczas konferenecji prasowej dr inż. Tomasz Krysiński poinformował, że to pierwsze na świecie badania i testy wirników wykonane na taką skalę w tej konkretnej technologii.Jesteśmy zadowoleni, że do współpracy zaangażowaliśmy naszego stałego partnera, Politechnikę Łódzką. Teraz będziemy oceniać wyniki testów oraz możliwości zastosowania tej technologii w naszych przyszłych produktach – podsumował swoją wypowiedź.

To już ósmy projekt zlecony Politechnice Łódzkiej przez Airbus Helicopters. Zespół składający się z blisko 50-osobowego grona naukowców tej uczelni prowadzi prace m.in. nad nowoczesnymi wirnikami do śmigłowca hybrydowego, wałami napędowymi do dużych śmigłowców wielozadaniowych, rewolucyjnym systemem napędowym do małych śmigłowców, łopatami z kompozytów czy nowoczesnymi fotelami do śmigłowców.

stanowisko_badawcze_na_pl._foto._michal_blaszczyk