Eagle One zdobył RPA, Eagle Two szykuje się na zwycięstwo w Australii! Studenci Politechniki Łódzkiej po raz kolejny chcą udowodnić, że nie znają słowa „niemożliwe”, budując drugi w swojej historii pojazd napędzany energią słoneczną.
Konstruktorzy pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego napędzanego energią słoneczną, zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej powrócili na uczelnię z kolejnymi sukcesami jakie odniósł ich projekt. Po udanym debiucie w Australii na wyścigach Bridgestone World Solar Challenge 2015, studenci sięgnęli po laury podczas rywalizacji bolidów napędzanych energią słoneczną – tym razem ścigając się na bezdrożach w RPA. Młodzi prekursorzy ekotechnologii nie zawiedli swoich sympatyków i sponsorów.
Sukces w RPA
Drużyna przywiozła z Południowej Afryki pięć nagród zdobytych podczas wyścigu pojazdów napędzanych energią słoneczną – Sasol Solar Challenge 2016. W czasie trwającego 8 dni przejazdu bolid Eagle One pokonał 2817 km na trasie z Pretorii do Kapsztadu jako pierwszy w historii wyścigu przedstawiciel klasy Cruiser – pojazdów z miejscem dla pasażera. Zespół ustanowił pierwsze rekordy w swojej kategorii, stawiając wysoko poprzeczkę następcom, którzy wystartują w najbliższych edycjach wyścigu przez RPA. Są to: rekord liczby przejechanych kilometrów na całej trasie, rekord kilometrów pokonanych w ciągu jednego dnia oraz rekord ustanowionej prędkości. Przetarcie szlaków dla kolejnych reprezentantów klasy Cruiser to nie jedyne osiągnięcie łodzian – zespół został wyróżniony nagrodą specjalną, Communication Award, przyznawaną za najlepszą relację medialną z wydarzenia.
„Politechnika Łódzka kształci twórczych i przedsiębiorczych młodych ludzi. Uczelnia wspiera ich śmiałe pomysły, zaawansowane technologicznie, ale też wymagające kompetencji w zakresie organizacji, logistyki, marketingu czy planowania biznesowego. Do takich oryginalnych inicjatyw należy budowa solarnego pojazdu i jego udział w wyścigach organizowanych w odległych zakątkach świata. Ten projekt jest szczególnie interesujący ze względu na stosowane w nim technologie związane z elektromobilnością” – mówi doc. dr inż.Marek Sekieta, pełnomocnik rektora ds. kształcenia z Politechniki Łódzkiej.
Podczas wyścigu drużyna zmierzyła się nie tylko z krętymi, górzystymi drogami i wymagającym dystansem, ale także z niespodziewanym deszczem i poważną awarią silnika. Nieszczęśliwy wypadek nie przekreślił jednak jej udziału w zawodach, dzięki wparciu innych drużyn. Doskonałe przygotowanie bolidu do przejazdu zapewniło pomyślne zakończenie wszystkich testów, a także bezusterkowy przejazd przez całą Południową Afrykę.
Powstaje następca Eagle One
Podróż zaowocowała przede wszystkim cennym doświadczeniem, które zainspirowało studentów do kolejnych projektów. We współpracy z Politechniką Łódzką i sponsorami zespół Lodz Solar Team przygotowuje się do najbliższej edycji zawodów pojazdów napędzanych energią słoneczną Bridgestone World Solar Challenge w Australii, które odbędą się już w przyszłym roku.
„Bridgestone od lat wspiera rozwój przyjaznych środowisku rozwiązań w zakresie elektromobilności. Robi to między innymi poprzez projektowanie i produkcję opon do pojazdów zasilanych energią elektryczną oraz wspieranie takich projektów jak Lodz Solar Team. Wierzymy, że dzięki wspólnym wysiłkom uda nam się wypromować ekologiczne formy napędu” – mówi Przemysław Trzaskowskiz Bridgestone.
Tym razem w zawodach wystartuje następca Eagle One, którego projekt zespół przedstawił podczas konferencji prasowej. Przygotowywany na przyszły rok bolid pomieści w swoim wnętrzu kierowcę i trzech pasażerów. Redukcji ulegną wysokość, szerokość i masa bolidu, co korzystnie wpłynie na aerodynamiczność projektowanego Eagle Two i o ponad 30% zredukuje zużycie energii. Zastosowane zostaną panele słoneczne o większej sprawności oraz bardziej wydajne silniki. W efekcie współpracy ze studentami łódzkiej Akademii SztukPięknych stylistyka nowo powstającego bolidu zyska zupełnie odmienny charakter, znacznie odbiegający od rozwiązań zastosowanych przy budowie pierwszego „Orła”. Konstrukcja nadwozia nie będzie już wymuszała zastosowania klatki bezpieczeństwa, jednocześnie zapewniając taki sam stopień ochrony pasażerów. Zmianie ulegnie również strategia – wzrośnie średnia prędkość przejazdu.
„Już nie raz udowodniliśmy, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych – zbudowaliśmy pierwszy polski pojazd napędzany energią słoneczną i dowiedliśmy jego niezawodności, przebywając około 3000 km w Australii, a rok później w RPA. Nie stoimy jednak w miejscu, chcemy się dalej rozwijać. Bazując na badaniach innowacyjnych technologii stworzymy jeszcze bardziej efektywny i praktyczny pojazd, który z powodzeniem mógłby poruszać się po polskich drogach. Pokażemy, że stać nas na więcej!” – mówi Paula Mierzejewska, koordynator projektu Lodz Solar Team.
Lodz Solar Team prężnie rusza do pracy nad nowym, tworzonym od podstaw pojazdem, który z pewnością pozytywnie zaskoczy swoją formą wszystkich sympatyków projektu. Rozpoczynając proces budowy, studenci wkraczają w najtrudniejszą fazę projektu. W związku z tym pełen zapału zespół nieustannie poszukuje partnerów, którzy razem z nim mają odwagę rozwijać innowacyjne, proekologiczne technologie i reprezentować Polskę na arenie międzynarodowej.
Źródło: Informacje Rzecznika Prasowego Politechniki Łódzkiej