Tomasz Krysiński, Airbus Helicopter: Będziemy stymulatorem innowacyjności

tomasz-krysinski
Dlaczego Airbus Helicopter wybrał Polskę na kraj rozwoju innowacji – wyjaśnia wiceprezes tej firmy ds. badań i innowacji.

Nazywam się Tomasz Krysiński i jestem wiceprezesem Airbus Helicopters (AH) ds. badań, innowacji i rozwoju. Od ponad 30 lat wprowadzam na światowe rynki najnowocześniejsze śmigłowce, jakie latają po niebie. Pewnie brzmi to nieskromnie, bo jestem ich konstruktorem, ale w lotnictwie albo masz pomysł, jak zrobić coś innowacyjnego, albo kopiujesz to, co robią inni. W pierwszym przypadku działasz dla rozwoju myśli technicznej, wprowadzając konkurencyjne produkty na rynek. W drugim ograniczasz się do produkcji elementów, które szybko się zestarzeją.

Muszę uchylić rąbka tajemnicy i rozwiać wyobrażenia o tym, co robi inżynier konstruktor śmigłowcowy po porannej kawie. Moje zespoły inżynierów są w stanie zaprojektować unikatowe maszyny. Natomiast sztuką jest wprowadzenie ich do seryjnej produkcji – tak by znalazły klientów i służyły ludziom, a nie tylko stanowiły tło do zdjęć na przyjemnych, ale niewnoszących za wiele do życia wystawach i targach.

Moja praca łączy zadania z pogranicza tworzenia przełomowych technologii z bardziej przyziemnym, twardym biznesem, który prowadzimy tak, by był opłacalny ekonomicznie i technologicznie. Nie zajmujemy się takimi pseudoproblemami, jak np. porównywanie kosztów kontraktów na śmigłowce, bez wiedzy, co dany kontrakt obejmuje. Są kontrakty, w których klient wymaga specjalistycznego wyposażenia, wieloletniego pakietu logistycznego, szkolenia i offsetu. W innym kontrakcie klient prosi tylko o dostarczenie śmigłowców z danej firmy. Oczywiście cena jednostkowa śmigłowca w obu przypadkach jest różna.

Dlatego od dziesięciu lat prężnie działamy w Polsce, wprowadzając nowe technologie. Cieszy nas, że idea innowacji jest teraz w Polsce priorytetem. Plan rozwoju polskiej gospodarki silnie podkreśla konieczność jej stymulowania nie dzięki niskim kosztom pracy, co było możliwe przy korzystnej sytuacji demograficznej, ale w oparciu o rozwój krajowych innowacyjnych przedsiębiorstw oraz firm zagranicznych spełniających kryteria. Jaka jest wizja AH rozwoju innowacji w Polsce? Prześledźmy to.

Centrum badawczo-rozwojowe

Współpraca AH z Politechniką Łódzką trwa już ponad dziesięć lat. Rozpoczęła się znaczącym udziałem jej pracowników w projekcie budowy hybrydowego śmigłowca X3 – do dziś najszybszego wiropłata na świecie. W oparciu o doświadczenia i możliwość zatrudnienia wysoko wykwalifikowanych inżynierów, kształconych przez Politechnikę Łódzką w języku angielskim i francuskim, AH otworzył w Łodzi w 2015 r. biuro projektów, które dziś zatrudnia 40 inżynierów. Docelowo nowe konstrukcje lotnicze opracowywać będzie 100 osób.

Biuro współpracuje z uczelniami w Łodzi, Radomiu, Gdańsku, Bydgoszczy i Warszawie przy projektowaniu, badaniach i certyfikacji. Już ok. 110 pracowników uczelni zaangażowanych jest w projekty AH, a etaty powstają m.in. dzięki zleceniom opłacanym przez naszą firmę. To wysoce specjalistyczne miejsca pracy.

Sieć kooperantów dynamicznie się rozwija, angażując do prac badawczych małe i średnie firmy. W Łodzi znaczący udział w pracach mają firmy z branży zaawansowanych technologii, np. Sensor. Transfer know-how do Polski – to podstawowe założenie polityki AH w relacjach z tutejszymi jednostkami badawczymi.

Będziemy działać w regionach zagrożonych wykluczeniem. W miarę rozwoju relacji z Polską przewidujemy współpracę z małymi i średnimi firmami z regionów słabiej rozwiniętych gospodarczo. Idziemy też krok dalej, chcąc tworzyć takie firmy od podstaw. Pracujemy już w woj. kujawsko-pomorskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim i mazowieckim.

Strategia innowacji w Polsce

Wszystkie te działania są celami polityki AH wspierającej rozwój socjalny, technologiczny i edukacyjny Polski, z naciskiem na zwiększenie innowacyjności polskich firm, a przez to ich pozycji na międzynarodowym rynku. Chcemy być partnerem Polski. Chcemy, by odgrywała coraz ważniejszą rolę w europejskim przemyśle lotniczym i obronnym.

Innowacyjne działania AH w Polsce są realizowane na wielu poziomach. Współpracujemy z jednostkami badawczo-rozwojowymi (wyższe uczelnie, instytuty), które otrzymują zadania badawcze od AH wraz z koniecznymi funduszami i wyposażeniem technicznym (systemy pomiarowe, programy komputerowe).

Prowadzimy w Polsce pełen proces badań i rozwoju: od pomysłu, przez projekt, rozwój koncepcji, po realizację i zakończenie badań. To integracja pozioma. Towarzyszy jej integracja pionowa: tworzenie łańcucha wartości. Wykorzystujemy rezultaty badań naukowców do produkcji w zakładach Airbus Group i jej dostawców.

Na skrzyżowaniu tych dróg, w centrum uwagi, jest klient, który otrzymuje innowacyjne produkty, bo wypracowane przez nas rozwiązania mają już zapewnione rynki. Tak realizujemy transfer know-how do Polski.

Bilans dekady

AH w ostatnich dziesięciu latach zbudował szeroką sieć współpracy z polskimi jednostkami badawczymi oraz małymi i średnimi firmami, które poprzez projekty, badania i certyfikację wdrażają do produkcji w Polsce innowacyjne rozwiązania. Spowodowało to przepływ wysokiej jakości know-how do polskich uczelni i firm. To dopiero początek drogi, prowadzącej do tego, by Polska stała się potentatem lotniczym na świecie. Do tego niewątpliwie może się przyczynić znakomity stymulator innowacji, czyli działalność przemysłowa, którą AH chciałby prowadzić w Polsce.

Źródło: www.rp.pl