Świeżaki pokażą dziekanom co warto zmienić


„Promocja kierunku Inżynieria Materiałowa” i „Przeprojektowanie przestrzeni Fabryki Inżynierów XXI wieku” z takimi między innymi projektami zmierzyli się studenci pierwszego stopnia na pierwszym roku Inżynierii Materiałowej. Jak sobie poradzili z tak poważnymi tematami? Zdaje się, że na medal bo wyniki zostaną zaprezentowane w najbliższy wtorek przed władzami wydziału i mają szansę na częściowe wdrożenie.

wtorek, 17 stycznia, godz. 9:15
Fabryka Inżynierów XXI wieku, sala 103
(budynek A18, kampus A, ul. Stefanowskiego 1/15)

Trzy grupy, trzy projekty, trzech mentorów (dr inż. Dorota Bociąga, doktoranci – Anna Laska i Krzysztof Jastrzębski), trzeci rok obowiązkowych zajęć z metodologii Design Thinking na Wydziale Mechanicznym. Tę innowacyjną metodę nauczania wprowadził zespół DT4U, którego liderka dr inż. Dorota Bociąga, swoją wiedzę i pierwsze doświadczenia z design thinking zdobyła w Hasso Plattner Institute of Design na prestiżowym Uniwersytecie Stanforda w USA.

Zajęcia, których wyniki zaprezentują studenci nazywają się po prostu: Design Thinking. Żacy odbyli 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń. Choć jak przyznają mentorzy – studenci chętnie przesiadywali w pracowni DT4U dłużej. Dwa projekty dotyczyły uczelni, trzeci firmy usługowej.

Daliśmy studentom najpierw wiedzę o metodyce,a od pewnego momentu semestru rozpoczęli realizacje projektów wykorzystując zdobytą wiedzę oraz narzędzia – mówi dr inż. Dorota Bociąga. – My, jako mentorzy, już do końca semestru towarzyszyliśmy im w realizacji projektu wprowadzając na bieżąco nowe, wcześniej jeszcze przez nich niepoznane narzędzia, które na różnych etapach realizacji projektu wspomagały ich w opracowaniu jeszcze lepszych rozwiązań lub weryfikacji tych zaproponowanych, a także konsultując na bieżąco postępy prac.

Design Thinking to skuteczna metoda kreatywnego rozwiązywania problemów i tworzenia innowacyjnych rozwiązań, szeroko doceniana przez pracodawców na całym świecie. Jej sekret tkwi między innymi w dogłębnym zrozumieniu problemów, określeniu ich źródeł i trafnej diagnozie potrzeb odbiorców, co pozwala na opracowanie adekwatnych rozwiązań.

Jak piszą na swojej stronie członkowie DT4U – Do tej pory główny nacisk w kształceniu studentów położony był na aspekt wiedzy, zaniedbując często obszary związane z umiejętnościami i kompetencjami. Te ostatnie można i należy bezwzględnie wzmocnić i rozwijać oferując studentom w ścieżce kształcenia między innymi umiejętność kreatywnego tworzenia innowacyjnych, zorientowanych na odbiorcę rozwiązań, w międzynarodowych zespołach interdyscyplinarnych oraz poprzez realizację projektów we współpracy z biznesem. Zajęcia z DT pozwalają zdobyć umiejętności ułatwiające odnalezienie się na rynku pracy, a pracodawcom dają lepiej wykształconych, nieszablonowo rozwiązujących problemy pracowników.

Źródło: Informacje Rzecznika Prasowego Politechniki Łódzkiej