Studenckie innowacje 

Pięć projektów z Politechniki Łódzkiej otrzyma ponad 230 tysięcy zł dofinansowania z programu Ministra Edukacji i Nauki „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”. 

Fundusze przyznane w konkursie trafią do studentów budownictwa, elektroenergetyki, miłośników dronów oraz interdyscyplinarnego zespołu Lodz Solar Team.

Dwa ze zwycięskich projektów dotyczą bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Grupa z koła SKaNeR (Wydział EEIA) wybuduje drona o maksymalnej masie startowej 8-12 kg, która będzie m.in. wykorzystywana do realizacji badań nad pracą zespołu robotów, misji wielu robotów oraz współpracy dronów z robotami lądowymi. Pierwsze testy urządzenia nastąpią podczas zawodów Droniada 2021, w których drużyna SKaNeR startowała już kilkukrotnie ze sporymi sukcesami.

Z kolei studenci SKN Robotyków (Wydział Mechaniczny) zbudują prototyp bezzałogowego statku powietrznego z unikatowym systemem napędowym. Zadaniem projektu jest zwiększenie zasięgu drona i jego przetestowanie w transporcie medycznym.

Przedmiotem projektu realizowanego przez SKN Momencik (Wydział BAIŚ) są okna, w których przestrzeń pomiędzy szybami wypełniona jest próżnią. Problemy ekologiczne zmuszają do poszukiwania energooszczędnych rozwiązań materiałowych i technologicznych w budownictwie. Jednym z obszarów podlegających optymalizacji pod względem przenikalności cieplnej są właśnie okna budowlane. Studenci, wykorzystując nieniszczące technologie pomiarowe zbadają elastyczne wzmocnienia rozdzielające szyby. Ich parametry mechaniczne i wytrzymałościowe są kluczowe dla trwałości okna kompozytowego.

Studenci z SKN Energetyk (Wydział EEIA) otrzymali dofinansowanie na wykonanie innowacyjnego stanowiska laboratoryjnego, na bazie już istniejącego w Instytucie Elektroenergetyki i wykorzystywanego do badania pomp. Nowe stanowisko umożliwi prowadzenie różnych badań na jednym obiekcie.

Zespół Lodz Solar Team w ramach realizacji projektu planuje modernizację samochodu solarnego Eagle Two, w którym zastosują technologię Smart Grid. Jest to technologia, która jeszcze nigdy nie została wykorzystana w samochodach osobowych. Pozwala ona na to, aby auto solarne zamiast pobierać prąd z „gniazdka”, oddawało energię zmagazynowaną w baterii do sieci elektrycznej miasta. Ponadto zostanie unowocześniony system ładowania samochodu a jego moc zwiększona. Trzecim celem jest optymalizacji aerodynamiki Eagle Two.

Źródło: Materiał Rzecznika Prasowego Politechniki Łódzkiej