„Przesilenia” AMUZ z nagrodami na Studenckiej Wiośnie Teatralnej w Lublinie

fot.Dariusz Kulesza

Podczas tegorocznej edycji „Studenckiej Wiosny Teatralnej” w Lublinie (18–21 maja) spektakl dyplomowy studentów Katedry Musicalu Akademii Muzycznej w Łodzi zdobył dwie nagrody. „Przesilenia” w reżyserii Kingi Pudełek i Huberta Fiebiga otrzymały Grand Prix Festiwalu za „umiejętne połączenie tradycji ludowej ze współczesnym językiem teatralnym oraz odnalezienie atrakcyjnej formy plastycznej”. Dodatkowo Jagoda Stanicka, odpowiedzialna za muzykę do przedstawienia, została wyróżniona „za odważną fuzję muzyki tradycyjnej ze współczesnymi gatunkami”.

„Studencka Wiosna Teatralna” to ogólnopolski festiwal teatrów studenckich, organizowany przez Akademickie Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka. W tym roku odbył się pod hasłem „Budować mosty” jako swoiste połączenie przeszłości z teraźniejszością. Bazując na silnie zakorzenionej tradycji, organizatorzy dążyli do tego, by tegoroczna „Wiosna…” była przestrzenią do prezentacji i konfrontacji rozmaitych przejawów współczesnej twórczości teatralnej studentów.

Muzyczny spektakl dyplomowy „Przesilenia” powstał we współpracy studentów trzech łódzkich szkół artystycznych: Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi (specjalność: musical), Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (specjalność: tkanina i ubiór), Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (specjalność: reżyseria i scenariopisarstwo) oraz absolwentów państwowych uczelni artystycznych, m.in. Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (Wydział Aktorski i Wydział Teatru Tańca w Bytomiu) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Trzy spektakle „Przesileń” zostały zaprezentowane po raz pierwszy na scenie łódzkiej Akademii Muzycznej w dniach 26-28 kwietnia 2022 roku.

Tytuł nawiązuje do ludowych korzeni, m. in. słowiańskiego święta Nocy Kupały, energii słońca, ziemi i mocy urodzaju. Istotnym elementem fabuły jest motyw wspólnoty, tradycyjnych ludowych pieśni i tańców oraz ich duchowego przeżycia, a w szerszej perspektywie także poszukiwania ich obecności we współczesnym świecie. Podczas widowiska zaprezentowane zostały popularne piosenki zespołów Brathanki, Żywiołak, Kapela ze Wsi Warszawa w nowej, elektronicznej aranżacji. Pojawiły się także elementy tańców ludowych (m.in. krzesany, krakowiak) we współczesnej klubowej choreografii. Dzięki tym zabiegom powstał łączący tradycję ze współczesnością nowatorski projekt. W przedstawieniu występują: Kasia Szymonik, Maja Korbiel, Zuzanna Chancewicz, Adrianna Maciejewska, Max Deja, Kamil Olczyk, Tomasz Wierzba, Zenon Klaus, Alina Chybalska, Joanna Palkowska, Julia Maszczak, Karolina Szeleś, Marysia Majewska. Za realizację spektaklu odpowiadają: Jędrzej Górski – scenariusz, Kinga Pudełek i Hubert Fiebig – reżyseria, Jagoda Stanicka – muzyka, Katarzyna Janek – choreografia, Michalina Kowalewska i Marta Kulik – kostiumy, Gabriela Hanula – scenografia, Brian Fentress – przygotowanie wokalne oraz Zuzanna Dinter – konsultacje choreograficzne.

Potencjał artystyczny spektaklu został już wcześniej dostrzeżony – Hubertowi Fiebigowi przyznano na projekt stypendium artystyczne Miasta Łodzi 2022 w kategorii teatr.

 

Źródło: Akademia Muzyczna w Łodzi