O specyfice pracy w korporacji i o tym jak budować dobrą atmosferę w zespole rozmawiamy z Anną Nazarczyk, menedżerem z łódzkiego Contact Center mBanku.
Na rynku pracy modne stają się małe firmy, start -upy. Czy to prawda, że młodzi ludzie boją się korporacji?
Anna Nazarczyk, menedżer Wydziału Obsługi Korespondencji Elektronicznej, Contact Center mBanku:
Niewątpliwie pokolenia Y i Z , wchodzące obecnie na rynek pracy, to indywidualiści. Mogą kojarzyć pracę w korporacji z procesami, procedurami i brakiem możliwości „zaistnienia” jako odrębna, niepowtarzalna jednostka. Stąd ich niepokój. Faktycznie, pracując w korporacji trzeba dostosować się do pewnych norm i reguł. Ale możliwości uczenia się, pracy przy różnych projektach i z różnymi ludźmi, wykazania się, są ogromne. Pamiętajmy również, że aby świadomie planować swój rozwoju, trzeba mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa. Umowa o pracę, opieka zdrowotna i stabilna pozycja firmy na rynku pozwalają pracownikom korporacji skoncentrować się na zdobywaniu nowych umiejętności i osiąganiu tego, co ich najbardziej interesuje. Jestem przekonana, że dobra, przyjazna korporacja to dla ambitnych młodych osób najlepszych wybór.
Czy w korporacji faktycznie istnieje możliwość „zaistnienia jako jednostka”? Wizja bycia jednym z kilku tysięcy szeregowych pracowników niektórych może przerażać.
Zawsze można „zaistnieć”, a stworzenie do tego odpowiednich warunków jest ważnym zadaniem pracodawcy. Firmy powinny dostosować się do potrzeb młodych ludzi. W Contact Center mBanku pomocne okazują się indywidualne rozmowy o planach rozwojowych (odbywają się częściej niż raz w roku), programy przeznaczone dla utalentowanych pracowników, rozwijające ich kompetencje. Nasi pracownicy mogą też poznać inne wydziały banku – uczestniczyć w dniach otwartych czy spotkaniach z osobami zatrudnionymi w innych departamentach. To dla młodego człowieka najlepszy sposób, by zorientować się w jakim kierunku sam chce iść, w których rekrutacjach wewnętrznych chce brać udział. Jest więc dużo możliwości, żeby się wykazać, uczyć się i znaleźć dla siebie najciekawsze miejsce. Trzeba jedynie postawić sobie konkretne cele i skorzystać z rozwiązań, które daje pracodawca.
Jak przed podjęciem pracy zorientować się czy w danej korporacji jest możliwy taki indywidualny rozwój?
Na rozmowach rekrutacyjnych warto pytać, jak wygląda oferta pozafinansowa dla pracowników,
z jakich programów można korzystać, jakie są możliwości. Ale bez wątpienia najlepszym źródłem są znajomi. Dobrze wiedzieć gdzie pracują i czy są zadowoleni. Wielu kandydatów aplikuje do Contact Center, bo ktoś z ich otoczenia już u nas pracuje i nas poleca. To nasz ogromny sukces.
Istnieje opinia, że w korporacji jest ogromny poziom stresu. To aspekt, który niektórych zraża do największych firm.
To tylko stereotyp. Atmosfera, czy poziom stresu nie są bezpośrednio związane z wielkością firmy. Zdarza się, że w małych firmach pracownicy czują się zestresowani przez brak stabilności zatrudnienia, brak jasnych zasad czy procedur, zbyt duże obciążenia pracą. Dla pracowników, tego by czuli się dobrze w pracy, ważna jest kultura organizacji, styl zarządzania firmą i oczywiście relacje między ludźmi. Firma powinna też dbać o jak najlepszą komunikację – pytać pracowników o ich opinie i potrzeby. Zarówno w ramach badań satysfakcji i zaangażowania, jak i mniej formalnie, w rozmowach z przełożonymi i w zespołach. W Contact Center taka otwarta komunikacja jest dla nas bardzo ważna. Oczywiście odpowiednio dobieramy również samych pracowników – staramy się zatrudniać osoby, które będą budować pozytywną atmosferę. To przecież ludzie, nie tylko programy czy badania sprawiają, że pracuje nam się po prostu dobrze. Doskonałym pomysłem na zbudowanie przyjaznej atmosfery w firmie jest program poleceń, w którym pracownicy zapraszają do aplikowania swoich znajomych.
W Polsce programy poleceń chyba nie są jeszcze popularne? Może kojarzą się negatywnie z „pracą po znajomości”?
Wręcz przeciwnie. Coraz więcej firm korzysta z takich programów, my również. Zyskują wszyscy – polecający, nowy pracownik i firma. Celem programu jest usprawnienie rekrutacji dobrych kandydatów. Jego „skutkiem ubocznym”- jeszcze lepsza atmosfera w pracy. Przyjemnie jest przecież widzieć w pracy znajome twarze, pogadać w przerwie z koleżanką ze studiów.
A co może zrobić pracownik korporacji, żeby na co dzień dobrze czuć się w pracy?
Pamiętać o tym, że sam ma ogromny wpływ na atmosferę w pracy. Tworzy ją każdy. Warto współpracować, pomagać innym, angażować się w to, co robimy. Pracownicy Contact Center mBanku często spotykają się po pracy. Mamy dużo grup znajomych, wieloletnich przyjaciół, a nawet „małżeństwa CC”. Dobre relacje to dla wielu osób bardzo ważny atut pracy u nas. Podkreślamy to w wiosennej kampanii zachęcającej do aplikowania, której hasło przewodnie brzmi „Łódź poznaję ze znajomymi z pracy”. U nas to fakt – pracownicy CC często spędzają razem czas wolny.
Aby mieć wpływ na to, jak jest w firmie, warto też brać udział w badaniach, testach, pilotażach programów dla pracowników. Zamiast skupiać się na problemach, trzeba szukać rozwiązań. Jeśli coś nam się nie podoba, zastanówmy się, co możemy z tym zrobić i zgłaszajmy nasze propozycje do pracodawcy. Bądźmy nośnikiem pozytywnej energii.
Obecnie trwa rekrutacja do łódzkiego Contact Center
Więcej informacji i możliwość aplikowania:
https://www.mbank.pl/kariera/contact-center/
Źródło: Materiał prasowy Employer Branding Institute