Pionierska obrona pracy doktorskiej w języku migowym na UŁ!

W czwartek, 12 grudnia 2024 r. o godz. 11.00w sali posiedzeń Rady Wydziału Filozoficzno-Historycznego (I piętro, s. 103) Uniwersytetu Łódzkiego przy ul. A. Kamińskiego 27a, odbędzie się wyjątkowa w swoim formacie publiczna obrona rozprawy doktorskiej mgr Agnieszki Kołodziejczak pod tytułem: Problem dostępności informacji w instytucjach publicznych oraz podmiotach ekonomii społecznej w obszarze kultury i sztuki dla osób słabo- i niesłyszących w Polsce. Rekomendacje i standardy (doktorat wdrożeniowy we współpracy ze Stowarzyszeniem Wsparcie Społeczne „Ja-Ty-My”). Promotorem jest dr hab. Aneta Pawłowska, prof. Uniwersytetu Łódzkiego a opiekunem pomocniczym – mgr Dariusz Krajewski, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Wsparcie Społeczne „Ja-Ty-My”.

Rozprawa doktorska zamieszczona jest na:

Podczas obrony będzie dostępne tłumaczenie z polskiego języka fonicznego na polski język migowy, tłumaczenie z polskiego języka migowego na polski język foniczny oraz napisy realizowane na żywo przez Fundację Dostępni. Będzie także możliwość zastosowania pętli indukcyjnej.

Pionierska obrona pracy doktorskiej w języku migowym

Praca doktorska mgr Agnieszki Kołodziejczak, to historyczny przełom w polskiej nauce. Obrona zostanie przeprowadzona w formie dwujęzycznej: w języku polskim i polskim języku migowym. To dopiero drugie takie wydarzenie w Polsce, po obronie dr Moniki Szczygielskiej na Uniwersytecie Warszawskim w 2022 roku. Dzięki zastosowaniu napisów, tłumaczy oraz pętli indukcyjnej, obrona będzie w pełni dostępna dla osób głuchych i słabosłyszących.

Badania nad dostępnością kultury dla osób głuchych

Tematem pracy doktorskiej mgr Kołodziejczak jest niezwykle istotny problem dostępności informacji w obszarze kultury i sztuki dla osób z niepełnosprawnością słuchową. Autorka, sama będąc osobą głuchą, przeprowadziła szeroko zakrojone badania, analizując sytuację w Polsce oraz porównując ją z praktykami w innych krajach europejskich i USA.

Innowacyjne podejście badawcze

Charakterystyczną cechą badań mgr Kołodziejczak jest perspektywa insiderki – osoby głuchej, która na co dzień posługuje się językiem migowym. Dzięki temu badaczka mogła zgłębić specyficzne potrzeby i doświadczenia społeczności głuchych oraz zaproponować innowacyjne rozwiązania.

Praktyczne efekty badań

W ramach swojej pracy doktorskiej, mgr Kołodziejczak opracowała szereg praktycznych narzędzi i rozwiązań, które mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności kultury dla osób głuchych. Należą do nich m.in.:

  • Model wystawy dostępnej: Wystawa „Głusza” w Muzeum Śląskim w Katowicach była pierwszym tego typu projektem w Polsce.
  • Filmy edukacyjne w języku migowym: Autorskie projekty badaczki, takie jak „Wymigane zagadnienia renesansu” i „Od wczesnego chrześcijaństwa do gotyku”, otwierają dostęp do wiedzy o historii sztuki dla osób głuchych.
  • Wzorzec praktyki głuchego edukatora muzealnego: Dzięki swoim doświadczeniom, mgr Kołodziejczak stworzyła model pracy edukatora, który może być inspiracją dla innych instytucji kultury.

Wpływ na przyszłość

Obrona pracy doktorskiej mgr Agnieszki Kołodziejczak jest ważnym krokiem w kierunku stworzenia bardziej inkluzywnego środowiska kulturalnego, w którym osoby głuche będą miały równe szanse uczestniczenia w życiu kulturalnym.

Podsumowanie

Pionierska obrona pracy doktorskiej mgr Agnieszki Kołodziejczak stanowi inspirację dla innych badaczy i instytucji kultury. Jej badania i propozycje rozwiązań mogą przyczynić się do znaczącej poprawy dostępności kultury dla osób głuchych i słabosłyszących w Polsce.

Źródło: Uniwersytet Łódzki