Nowe Centrum Łodzi. Są pieniądze na dworzec i węzeł!

Ministerstwo da 250 mln zł na węzeł, który połączy podziemny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna z komunikacją autobusową, tramwajami i nowym układem dróg. Prace zaczną się w maju, a dworzec ma być gotowy w 2014 roku.
Inwestycja będąca elementem Nowego Centrum Łodzi została wpisana na listę projektów kluczowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Marcin Barański, dyrektor biura ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka: – Na wniosek ministra infrastruktury projekt węzła multimodalnego przy dworcu Fabrycznym został wpisany na listę projektów kluczowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Oznacza to, że pieniądze na inwestycje są zagwarantowane bez konieczności startowania w konkursach o dofinansowanie. Teraz miasto musi tylko pilnować harmonogramu zadań, aby tych pieniędzy nie stracić.
To przedsięwzięcie kolejowe o skali bez precedensu. Węzeł w Łodzi będzie kosztować prawie 600 mln zł, a z budową nowego dworca, zagłębieniem torów pod ziemię i przebudową dróg wokół dworca pochłonie 2 mld zł!
– Jesteśmy o krok od wbicia łopaty w wykop słynnej łódzkiej dziury – mówi Marcin Bugajski, wiceprezydent Łodzi. – Ogromnie się cieszę z decyzji ministerstwa. Podziemna stacja będzie połączona z resztą miasta w nowoczesny sposób. Zaplanowano tam 960 miejsc parkingowych, dworzec autobusowy, zmodernizowane linie tramwajowe oraz nowe połączenia drogowe.
W rozmowie z „Gazetą” prezydent Łodzi Tomasz Sadzyński potwierdził, że na budowę dworca i węzła miasto ma zarezerwowane pieniądze w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym. To m.in. 222 mln zł na budowę węzła mutlimodalnego przy nowym podziemnym dworcu i 148 mln zł na przebudowę ulicy Targowej. Oprócz wkładu miasta na projekt są pieniądze z Unii Europejskiej.
Przygotowywana jest umowa trójstronna między PKP SA, PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i miastem o finansowaniu inwestycji kolejowej w Łodzi. Wiadomo, że PKP SA wyda 65,5 mln zł na wzmocnienie konstrukcji podziemnej dworca, by nad nim, na powierzchni, można było budować nowe obiekty.
Kończą się prace na dworcu Widzew, który w lutym, po zamknięciu dworca Fabrycznego, ma przejąć obsługę pasażerów. Nie wszystkich, bo – według planów – co drugi pociąg z Warszawy będzie jechać na dworzec Łódź Kaliska.
Przetarg na wykonawcę dworca i tunelu na podziemne tory ma być rozstrzygnięty do końca roku. – A w maju zaczniemy prace w rejonie ulic Składowej, Targowej i Kilińskiego – mówi wiceprezydent Bugajski.
Źródło: Gazeta Wyborcza Łódź

Plan nowego dworca i jego okolic