Naukowcy UŁ pomogą dzieciom doświadczającym stresu i depresji.

Naukowcy z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego będą starali się pomóc uczniom w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym. Umożliwi to 2,5-letni międzynarodowy projekt edukacyjny COMPUSEL, którego realizacja właśnie się rozpoczęła. Działaniami naukowców będą objęci nauczyciele i uczniowie szkół podstawowych.

Projekt powstał w odpowiedzi na alarmujące dane z polskich i zagranicznych szkół, dotyczące pogarszającej się kondycji emocjonalnej uczniów i ich niskiej odporności na stres – informują dr Karolina Kossakowska i dr Magdalena Zadworna, z Instytutu Psychologii UŁ, które pracują w projekcie.

Chcemy, aby uczniowie lepiej radzili sobie ze stresem nie tylko w szkole, ale także poza nią. Będziemy uczyć dzieci dobrej, skutecznej komunikacji, co ma się przyczynić do zwiększenie ich poczucia dobrostanu
mówi dr Magdalena Zadworna, kierownik projektu w UŁ.

Będziemy również pracować z nauczycielami, dostarczając im wiedzy o sposobach pracy z uczniami, które pomogą im rozwinąć umiejętności psychospołeczne
dodaje dr Karolina Kossakowska.

Ważnym aspektem projektu jest usprawnienie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w środowisku szkolnym z uwzględnieniem tzw. myślenia komputacyjnego. Terminem tym określa się procesy myślowe i działania towarzyszące formułowaniu skomplikowanych, otwartych problemów i znajdywaniu ich rozwiązań z wykorzystaniem komputera.

Nie zapominamy też o wypracowaniu z nauczycielami programu mającego na celu poprawę osiągnięć edukacyjnych uczniów – uzupełniają badaczki.

Międzynarodowe konsorcjum projektowe planuje wypracować konkretne rozwiązania służące nauczycielom i uczniom szkół podstawowych, a w szczególności:

narzędzia i kurs szkoleniowy dla nauczycieli służący rozwijaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów,
program profilaktyczny wspierający uczniów w radzeniu sobie z następstwami zaburzeń w obszarze kompetencji społeczno-emocjonalnych (zapobieganie depresjom, stresowi, samobójstwom, etc.) w oparciu o myślenie komputacyjne,
wdrożenie wnisoków z badań w pracy pedagogicznej nad rozwijaniem umiejętności psychospołecznych uczniów w wieku 9-11 lat w oparciu o myślenie komputacyjne.
Co mówią światowe dane

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2021 r., jeden na siedmiu nastolatków w wieku 10-19 lat doświadcza zaburzeń psychicznych, co odpowiada za 13 procent globalnego obciążenia chorobami w tej grupie wiekowej. Depresja, lęki i zaburzenia zachowania należą do głównych przyczyn chorób i niepełnosprawności wśród nastolatków. Samobójstwo to czwarta najczęstsza przyczyna zgonów wśród 15-19-latków. Brak działań wobec problemów zdrowia psychicznego nastolatków skutkuje tym, że oddziałują one również na ich dorosłość, pogarszając zarówno zdrowie fizyczne, jak i psychiczne oraz ograniczając możliwości prowadzenia przez nich satysfakcjonującego życia w przyszłości.

 

Więcej informacji na stronie:

https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/naukowcy-ul-pomoga-dzieciom-doswiadczajacym-stresu-i-depresji-projekt-compusel

 

Źródło: Uniwersytet Łódzki