Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 – start!

1 kwietnia na terenie całego kraju rozpoczął się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021.

Spisy powszechne są badaniami pełnymi – obejmują całą populację ludności. Oznacza to, że dane uzyskiwane w wyniku spisu powszechnego pochodzą od wszystkich obywateli.

Spis ludności i mieszkań jest badaniem obowiązkowym, realizowanym co 10 lat w oparciu o przepisy ustawy, a także zgodnie z zaleceniami i standardami organizacji międzynarodowych.

Po raz pierwszy w historii polskiej statystyki publicznej samospis internetowy w ramach NSP będzie obowiązkowy. W przypadku jeżeli (np. ze względu na zaawansowany wiek, stan zdrowia czy niepełnosprawność) realizacja samospisu będzie niemożliwa, badanie przeprowadzą rachmistrze –telefonicznie lub bezpośrednio.

Metoda obowiązkowa:

  • samospis internetowy – przeprowadzany za pośrednictwem aplikacji dostępnej od 1 kwietnia na stronie internetowej spis.gov.pl. W ramach tej metody respondenci na własnych komputerach lub urządzeniach mobilnych, uzupełnią wymagane dane. Respondent może także skorzystać ze specjalnie przygotowanego stanowiska do samospisu w Urzędzie Miasta Łodzi bądź z możliwości „Spisu na żądanie” przeprowadzanego przez infolinię spisową (22 279 99 99) w kanale „Spisz się przez telefon”.

Metody uzupełniające, przeprowadzane przez rachmistrza spisowego:

  • wywiad telefoniczny,
  • wywiad bezpośredni.

Rachmistrz spisowy, przy wykonywaniu czynności w ramach bezpośredniego wywiadu posługiwać się będzie umieszczonym w widocznym miejscu identyfikatorem, zawierającym m.in.: imię i nazwisko oraz zdjęcie rachmistrza spisowego oraz numer identyfikatora. Jego tożsamość można zweryfikować przez kontakt telefoniczny z infolinią spisową GUS: 22 279 99 99, a także w aplikacji „Sprawdź rachmistrza” na stronie spis.gov.pl oraz stronie internetowej urzędu statystycznego.

Zakres zbieranych danych dotyczy przede wszystkim: wieku, płci, zatrudnienia, wykształcenia, niepełnosprawności, migracji, stanu i charakterystyki zasobów mieszkaniowych oraz wyznania.

Wszystkie dane osobowe przetwarzane w ramach prac spisowych są poufne i podlegają szczególnej ochronie, na zasadach określonych w ustawie o statystyce publicznej oraz w ustawie o ochronie danych osobowych.

Stanowisko do samospisu znajduje się w siedzibie Biura Strategii Miasta Urzędu Miasta Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 113, IV p. Dostępne jest w godzinach pracy Urzędu (pon, śr.-pt. 8.00-16.00, wt. 9.00-17.00), po uprzednim umówieniu pod nr tel. 42 638 41 00.

Więcej informacji na temat spisu można uzyskać na stronie internetowej Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny (https://spis.gov.pl/), Urzędu Miasta Łodzi (https://uml.lodz.pl/) oraz w Gminnym Biurze Spisowym w Łodzi – nr tel. 42 638 41 00, e-mail: strategia@uml.lodz.pl