W niedzielę 11 czerwca w godzinach 10-14 w ośrodku WORD na ul. Maratońskiej 102a kandydaci na kierowców, a właściwie kandydatki, bo zgłosiło się sześć studentek, spróbują swoich sił jeżdżąc bolidem Eco Arrow 2.2.
Jak będzie przebiegał test? – Zadaniem kandydata jest przejechanie wyznaczonej trasy w określonym czasie. Na podstawie wyników osiągniętych podczas jazd zostanie wyliczone spalanie i na tej podstawie wybierzemy przyszłego kierowcę Eco Arrow 3.0 – mówi Katarzyna Smolska z zespołu Iron Warriors, który buduje bolid. Studenci działają w kole Miłośników Motoryzacji, przy Wydziale Mechanicznym. Przyszły kierowca musi studiować na PŁ, nie może – z uwagi na rozmiary ekologicznego auta – ważyć więcej niż 50 kg i mieć więcej niż 160 cm wzrostu.
Studenci przygotowują się do zawodów w Finlandii, gdzie zamierzają kolejny raz pobić rekord Polski, który aktualnie do nich należy i wynosi 837km/1 litr paliwa. – Jako pierwszy zespół z Polski chcemy też wystartować w zawodach Shell Eco-marathon w Brazylii – dodaje Katarzyna.
Jaki będzie Eco Arrow 3.0, na którym studenci przymierzają się do wyniku 1000 km na litrze paliwa?
Eco Arrow 3.0 będzie pojazdem wysoko zaawansowanym technologicznie. Począwszy od ultralekkiej karoserii wykonanej z nowoczesnych materiałów kompozytowych, której aerodynamiczny kształt przywodzi na myśl kroplę wody. Pozwoli ona osiągnąć współczynnik oporu powietrza ponad trzykrotnie mniejszy od tego jaki ma standardowy samochód.
Części mechaniczne pojazdu wykonane zostaną głównie z aluminium lotniczego PA9 oraz z kompozytów z włókna węglowego, które charakteryzują się one niską wagą przy zachowaniu świetnych właściwości mechanicznych.
– Kluczową kwestią przy projektowaniu pojazdów tego typu jest pokonanie oporów toczenia. Możemy utrzymać je na poziomie wartości pomijalnych, przede wszystkim dzięki zastosowaniu innowacyjnego automatycznego sprzęgła rozłącznego sterowanego komputerowo, odłączającego napęd w chwili, gdy pojazd się toczy – wyjaśniają konstruktorzy. Kolejnym ważnym czynnikiem ułatwiającym eco jazdę są łożyska hybrydowe pozwalające zredukować opory. Zostaną poprawione również parametry silnika, m.in. za sprawą sterowanych komputerowo wtryskiwaczy.
Prace nad nowym pojazdem są zaawansowane. Eco Arrow 3.0 ma być gotowy do startu w zawodach Pisaralla pisimmälle, organizowanych w Nokii w Finlandii, w dniach 26-27 sierpnia.
Na zdj. eco-bolid – rekordzista Polski
Źródło: Informacje Rzecznika Prasowego Politechniki Łódzkiej