Innowacje nietechnologiczne też potrzebują wsparcia

GoSlow-akcjaJakNieJaToNIKT

11 marca rusza pierwszy program akceleracyjny dla innowatorów nie związanych z technologią. Jego celem jest wspieranie kreatorów wielkiej idei we wdrażaniu swojego pomysłu.

Innowacje w dyskusji publicznej kojarzone są wyłącznie z technologią. Środowisko wsparcia dla startupów rozwija się prężnie. Co jednak z ludźmi wielkiego marzenia, którzy nie są związani z nowymi technologiami?

„Dla nich największą przeszkodą będzie stanowiło to, co jednocześnie jest ich największym atutem: kreatywność” – mówi Monika Pabijańska, inicjatorka programu. „Kiedy jesteś człowiekiem miliona pomysłów, kreowanie sprawia Ci największą przyjemność. Planowanie, przygotowania i mozolne stawianie swojego pomysłu na nogi, to już nie Twoja bajka”.

Dlatego powstał program BE PRO. Program jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę wspierania pożytecznych rozwiązań, które często pozostają w szufladzie. Udział w programie ma charakter komercyjny, jednak organizator oferuje także formę stypendium (akcja #jakniejatonikt), dla tych, którzy nie mogą sobie pozwolić na udział odpłatny.

Go Slow to projekt startujący z Łodzi. W „Strategii zintegrowanego rozwoju Łodzi 2020+” przewidziano, że szansą Łodzi jest bycie centrum „przemysłów innowacyjnych i kreatywnych”. Po kilku latach realizacji strategii przemysły kreatywne są na ustach jedynie garstki osób, co dobrze ilustruje Igor Rakowski-Kłos: „Krzysztof Candrowicz, szef Lodz Art Center, w ubiegłym roku został dyrektorem artystycznym Triennale Fotografii w Hamburgu. W wywiadzie dla berlińskiego czasopisma „Freunde von Freunden” mówił, że jest „współczesnym nomadą”, a dwoma najważniejszymi dla niego miejscami na świecie są Portugalia i Nepal. No i świetnie. Ale my tutaj – z dala od tych wszystkich ciekawych miejsc – lepiej, żebyśmy wiedzieli, czy kreatywna Łódź będzie służyć jedynie garstce najsprytniejszych do osiągnięcia indywidualnego sukcesu. Wiadomo, że klasa kreatywna oraz „ludzie od lat ustawieni w lokalnej rzeczywistości” sami się wyżywią. Pytanie, co z resztą” .

Go Slow zmienia tę sytuację, umożliwiając także tym, którzy nie są „najsprytniejsi” sięgnąć po wsparcie w ramach akcji #jakniejatonikt!

Innowacja to nie tylko technologia
Innowacje społeczne, w designie, w infrastrukturze – wszystko to dziś omijane jest w dyskusji nad innowacjami. Dziś stawia się znak równości między innowacjami a technologiami. Każdy projekt nie technologiczny jest marginalizowany.

Rada Innowacji, która została powołana w styczniu tego roku przez Premier Beatę Szydło ma się zająć wyłącznie innowacjami technologicznymi. „Jej zadaniem będzie koordynacja polityki dotyczącej nowoczesnych technologii w gospodarce” . Tymczasem w 2020 roku to kreatywność będzie kluczową kompetencją na świecie. Raport Forum „The Future od Jobs” – corocznego spotkania w Davos, którego celem jest przewidywanie skutków tzw. Czwartej Rewolucji Przemysłowej, opublikowało dziesięć kluczowych kompetencji w 2020 roku. Wśród nich trzy pierwsze: kompleksowe rozwiązywanie problemów, myślenie krytyczne i kreatywność – są jednocześnie mocną stroną osób kreatywnych, które nie są związane z nowymi technologiami.

to10skills

Dla takich jednak osób nie istnieje żadne systemowe wsparcie, które umożliwiłoby realizowanie wielkich i użytecznych społecznie idei. Tę przestrzeń ma zagospodarować projekt Go Slow.

O Go Slow
Go Slow to przestrzeń dla pionierów, którzy są w przełomowym momencie życia i szukają innowacyjnych strategii. Go Slow jest projektem społecznym Archetiki – firmy pomagającej przedsiębiorcom stać się magnesem dla swoich klientów przez aktywację marki. Docelowo projekt Go Slow będzie projektem Fundacji powołanym przez Archetikę.
Faza testowa projektu trwa od lutego do końca maja 2016 r. kiedy to skończą się grupowe programy facylitacyjne. Na podstawie wyników Organizator będzie podejmował decyzję o kształcie i modelu docelowego projektu Go Slow.
Wszystkie projekty przyszłej Fundacji będą odpowiadały na słabości określonej grupy społecznej, które nie są zagospodarowane przez inne instytucje (biznes, organizacje pozarządowe, państwo). Dewizą przyszłej fundacji jest: słabości w siłę.
Słabością, na którą odpowiada Go Slow jest niechęć kreatywnych osób do wdrażania swoich pomysłów. Go Slow wykorzystuje mocną stronę innowatorów: kreatywność, do zaprojektowania i wdrożenia planu dla swojego projektu.

Źródło: Informacja prasowa Archetika