Pełniący funkcję prezydenta Łodzi Tomasz Sadzyński podpisał w poniedziałek w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego umowę, która zapewni miastu ponad 220 mln zł na budowę węzła komunikacyjnego wokół dworca Łódź Fabryczna.
Węzeł jest istotnym elementem projektu Nowego Centrum Łodzi, który ściśle wiąże się z innymi inwestycjami, czyli budową podziemnego dworca kolejowego i tunelu szybkiej kolei. Budowa tego ostatniego będzie wymagała obniżania torowiska już od stacji Łódź Widzew do poziomu 16 metrów pod ziemią w miejscu, gdzie staną perony. Poźniej ma się rozpocząć budowa tunelu do stacji Łódź Kaliska.
Przebudowane mają zostać także linie tramwajowe na ulicach Kilińskiego i Narutowicza i wybudowane nowe przystanki.
Na budowę węzła łódzcy radni zagwarantowali pieniądze w wieloletnim planie inwestycyjnym. Nie tylko ponad 220 mln zł na budowę węzła, ale i blisko 150 mln zł na przebudowę ul. Targowej, która dzięki schowaniu torowiska w tunelu dotrze aż do ul. Północnej. Stanie się tym samym obwodnicą centrum i przejmie cały ruch samochodowy z zakorkowanej dziś ul. Kilińskiego.
Wartość inwestycji wraz z wkładem miasta szacowana jest na 600 mln zł. O ile dworzec Łódź Fabryczna zostanie zamknięty i przygotowywany do wyburzenia w marcu przyszłego roku, o tyle miasto z budową węzła może ruszyć już teraz.
– Wiceprezydent Łukasz Magin stwierdził, że w ciągu kilku dni w okolicach dworca Fabrycznego zobaczymy robotników – mówi Magdalena Sosnowska z biura prasowego łódzkiego magistratu.
Rolę dworca Fabrycznego przejmie odnowiony i przygotowywany do oddania Dworzec Łódź Widzew. Nowy, podziemny Dworzec Łódź Fabryczna wraz otoczeniem ma być gotowy w połowie 2014 r. Łącznie w centrum Łodzi w projekty kolejowe zostanie zainwestowane ponad 2 mld zł.
Źródło: Dziennik Łódzki