Zespół Instytutu Informatyki Politechniki Łódzkiej wraz z partnerami z innych krajów opracowuje mapę drogową ESG – dokument, który ma pomóc szkołom zawodowym i ośrodkom szkoleniowym w nauczaniu zagadnień związanych m.in. z ochroną środowiska, sprawami społecznymi oraz odpowiedzialnym zarządzaniem.
Nad mapą drogową integracji ESG (ang. Environmental, Social, Governance, czyli środowisko, społeczeństwo, zarządzanie), która ma być jednym z kluczowych elementów międzynarodowego projektu współfinansowanego przez program Erasmus+ IntegratESG, badacze z Politechniki Łódzkiej pracują wspólnie z partnerami z Bułgarii, Włoch, Cypru i Austrii.
„Dokument ma pomóc szkołom zawodowym i ośrodkom szkoleniowym w lepszym uwzględnianiu tematów związanych z ochroną środowiska, sprawami społecznymi oraz odpowiedzialnym zarządzaniem w ich programach nauczania” – poinformowała dr hab. inż. Aneta Poniszewska-Marańda z Wydziału Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej, która jest koordynatorką projektu na PŁ.
Mapa drogowa tworzona jest na podstawie istniejących europejskich i międzynarodowych standardów, takich jak Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDGs), Global Reporting Initiative (GRI) oraz ramy kompetencji GreenComp (edukacja ekologiczna) i EntreComp (Przedsiębiorczość). Dzięki temu może być wykorzystywana w różnych krajach i branżach.
Jak wyjaśniła dr Poniszewska-Marańda, dokument nie jest jednak zbiorem teoretycznych zasad tworzonych za biurkiem, bowiem zespół regularnie konsultuje jego zawartość z panelem doradczym projektu, w którym zasiadają m.in. przedstawiciele szkół, firm i organizacji pozarządowych.
Opinie praktyków pomagają naukowcom dostosować mapę drogową ESG do rzeczywistych potrzeb użytkowników. Docelowo ma ona bowiem zawierać praktyczne wskazówki i narzędzia, które pomogą nauczycielom i trenerom zawodowym wprowadzać zasady ESG do codziennej pracy dydaktycznej.
„Nawet jeśli dany kurs zawodowy nie dotyczy bezpośrednio tematów zrównoważonego rozwoju, mapa ESG ma za zadanie pokazać, jak można wpleść te zagadnienia w treści zajęć – tak, aby uczniowie zdobywali wiedzę i kompetencje ważne we współczesnym świecie pracy” – zaznaczyła koordynatorka projektu.
Zdaniem ekspertów z PŁ współczesne firmy coraz częściej oczekują od pracowników nie tylko wiedzy technicznej, ale także umiejętności związanych z odpowiedzialnym i etycznym działaniem. Dlatego zasady ESG stają się istotną częścią strategii biznesowych – również z powodu nowych regulacji prawnych i ważne jest, aby edukacja zawodowa przygotowywała młodych ludzi do pracy w świecie, w którym zrównoważony rozwój staje się normą.(PAP)
Źródło: naukawpolsce.pl/
