8. Ogólnopolski Konkurs Zespołowego Tworzenia Gier Komputerowych

5776d167226b4_o,size,1068x623,q,71,h,6cecea
8. Ogólnopolski Konkurs Zespołowego Tworzenia Gier Komputerowych z udziałem 28 drużyn studenckich odbył się w piątek w Art-Inkubatorze.

Łódź będzie stolicą gier komputerowych – wieszczyła Hanna Zdanowska, prezydent miasta, podczas konferencji zorganizowanej półtora roku temu. Zapowiedziała wtedy stworzenie w południowo-wschodniej części kompleksu budynków EC1 Centrum Gier Komputerowych i Komiksu. Mówiła, że znajdą się tam komputery, konsole i strefa gier retro, a odwiedzający to centrum będą mogli zapoznać się m. in. z procesem tworzenia gier komputerowych.

Projekt miał kosztować 27 mln zł i – w połączeniu z klastrem twórców gier komputerowych – miał sprawić, że Łódź stanie się jednym z bardziej rozpoznawalnych miejsc Europy.

Niestety, zapowiedziane centrum powstanie nieprędko. Biuro Rzecznika Prasowego Prezydenta Miasta przekazało nam informację, że otwarcie Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej (w międzyczasie zmieniono nazwę), planowane jest na 2018 rok, a obecnie „EC1 Łódź – Miasto Kultury kończy przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz studium wykonalności dla tego centrum i w III kwartale złoży wniosek o unijne dofinansowanie tej inwestycji”.

Twórcy gier już przyjeżdżają do Łodzi

Niezależnie od planowanej inwestycji, branża produkcji gier komputerowych rozwija się bardzo szybko, a Łódź już teraz należy do najważniejszych ośrodków tej branży.

Dowodzi tego piątkowy konkurs o skali nieporównywalnej z jego poprzednimi edycjami. Uczestniczyli w nim studenci i naukowcy z 15 polskich uczelni oraz przedstawiciele 60 firm, podczas gdy przed rokiem brali w nim udział studenci z trzech uczelni i reprezentanci 20 firm. A jeszcze kilka lat temu konkurs był wewnętrzną imprezą Wydziału Fizyki Technicznej Informatyki i Matematyki Stosowanej (FTIMS) Politechniki Łódzkiej, wyłącznie dla studentów informatyki z tego wydziału.

Impreza korzystna i dla studentów, i dla firm

Dla młodych twórców gier konkurs jest szansą, by zainteresować swoimi projektami nawet czołowe firmy z branży i być może uzyskać od nich oferty pracy. Z kolei firmy tak licznie zaangażowały się w to wydarzenie, licząc na poznanie ciekawych rozwiązań i nawiązanie kontaktów z najzdolniejszymi studentami.

Dlatego wiele firm o ugruntowanej pozycji na rynku, ale też od niedawna na nim istniejących, sponsorowało konkurs. Były wśród nich: SuperHot, Microsoft, CD Projekt, Techland, 11 bit studios, Teyon, Vivid Games, AT Games, CI Games, Wastelands Interactive, Nitreal Games i inne.

– Ten konkurs jest ciekawym wydarzeniem. Jesteśmy tu, by zobaczyć jakie pomysły na gry mają młodzi ludzie, jak postrzegają ten rynek, co według nich jest fajne i może dostarczyć rozrywki – mówił nam przed rozpoczęciem imprezy Grzegorz Rdzany, producent techniczny z firmy CI Games. – Zapewne zostanie tu odkryty niejeden talent, więc pewnie będziemy rozmawiać z wieloma osobami o współpracy lub o udziale w naszym programie stażowym.

Zdaniem Grzegorza Rdzanego, takie imprezy są też okazją do nawiązania kontaktów z innymi firmami z branży. Nie ze wszystkimi się konkuruje, bowiem jest wiele firm wspomagających producentów poprzez tworzenie elementów gier komputerowych. Jedną z nich jest QLOC S. A. z Warszawy, która wspomaga wielu dużych światowych producentów gier.

– Specjalizujemy się w sprawdzaniu jakości gier, więc dobrze, że tutaj przypadła nam rola jurorów. Spodziewamy się wysokiego poziomu, więc jesteśmy trochę podekscytowani – mówiła nam przed konkursem Joanna Buganik z QLOC.

Produkcja gier może być łódzką specjalnością

– Poprzez taki konkurs, poprzez współpracę z Urzędem Miasta Łodzi, Urzędem Marszałkowskim oraz innymi uczelniami łódzkimi dążymy do tego, by Łódź stała się polską stolicą tworzenia gier komputerowych – mówi jeden z organizatorów konkursu, dr inż. Radosław Bednarski z Instytutu Informatyki na Wydziale FTIMS PŁ. Dr Bednarski dodaje, że sprzyja temu duży potencjał akademicki Łodzi i podkreśla, że w tworzeniu gier komputerowych zaangażowani są pracownicy i studenci nie tylko Politechniki Łódzkiej, ale też Uniwersytetu Łódzkiego i innych łódzkich uczelni – Uniwersytetu Medycznego, Akademii Muzycznej i Akademii Sztuk Pięknych.

Na Wydziale FTIMS PŁ na kierunku informatyka co roku ok. 30 osób kończy studia inżynierskie i tyle samo magisterskie o specjalności – technologie gier i symulacji komputerowych.

– Nie mamy sygnałów, aby ktoś z tych absolwentów nie znalazł pracy – mówi dr Bednarski. – Niektórych spotykamy na kolejnych edycjach naszego konkursu. Na przykład teraz przybył nasz absolwent, który trzy lata temu, wraz z zespołem, wygrał ten konkurs. Prawa do gry, którą wtedy zaprezentowali, kupiła firma 11 bit studios z Warszawy i ich zatrudniła. Z kolei łódzka firma SuperHot, teraz nasz złoty sponsor, została założona przez naszych absolwentów.

Właśnie w firmie SuperHot pracują obecni na wczorajszym konkursie Cezary Skorupka – absolwent politologii na Uniwersytecie Łódzkim i Jakub Witczak – absolwent informatyki na FTIMS w PŁ, obaj pasjonaci tworzenia gier komputerowych.

Jakub Witczak zapewnia, że po programistycznych studiach ze znalezieniem pracy nie ma żadnego problemu. Dodaje, że na starcie można zarobić średnio około dwóch i pół tysiąca złotych miesięcznie na rękę w korporacji, a w dobrze prosperującej firmie prywatnej jest szansa na większy zarobek.

Ósma edycja Ogólnopolskiego Konkursu Zespołowego Tworzenia Gier Komputerowych różniła się od poprzednich nie tylko skalą, ale też trwającą równocześnie konferencją naukową Conference on Game Innovations, podczas której zaprezentowano 30 referatów przygotowanych przez przedstawicieli polskich uczelni, ale też firm z branży producentów gier komputerowych.

– Konferencja ta jest próbą budowania płaszczyzny wymiany wiedzy pomiędzy firmami i uczelniami – mówił przed jej rozpoczęciem dr hab. inż. Adam Wojciechowski z Instytutu Informatyki FTIMS PŁ, współorganizator wydarzenia. – Chodzi o to, żebyśmy współpracowali z firmami nie tylko poprzez kształcenie dla nich kadr, ale także na polu naukowo-badawczym.

Wyniki konkursu

W kategorii Development
1. miejsce – zespół Puzzles za grę ZeroG
2 . miejsce – zespół Mashed Potatoes za grę Red Space
3. miejsce – zespół GRO-POL za grę Demensional Clash

W kategorii Design
1. Miejsce – zespół OnionMilk za grę Pigeon Fight
2. miejsce – zespół Unicell Team za grę Unicell Manager
3. miejsce – zespół Swedish Kappa Pride za grę Slam Jam

Nagrody specjalne ufundowane przez sponsorów
FirmaTechland Zespól DynamicDuo za grę Multiversal Beatdown
Firma CI Games Zespól Potatoes w/o hats za grę Robots styole my hat
Firma Platige Image Zaspól Unicell Team za grę Unicell Manager
Firma Teyon Zaspół Fireline Games za grę SAAAM
Firma 11-bit studios Zaspół Onion Milk za grę Pigeon Fight
Zakład Grafiki Komputerowej i Multimediów w Instytucie Informatyki Politechniki Łódzkiej Zespół Puzzles za grę ZeroG

Źródło: Dziennik Łódzki