CIEKAWE ARTYKUŁY

Kiedy pracownik odchodzi z firmy…, czyli „Szefie, nie panikuj!”

Jak znaleźć i zatrzymać pracownika? Ten problem spędza sen z powiek niejednemu menedżerowi. HR-owcy prześcigają się w pomysłach, dzięki którym pracownicy w firmie mogą czuć się prawie tak samo komfortowo, jak w domu. Obecnie, już nie tylko ci najlepsi mogą liczyć na dodatkowe benefity. Oferowanie darmowych szkoleń, finansowanie nauki języka obcego czy korzystania z prywatnej opieki medycznej, w wielu firmach jest już na porządku dziennym. Pracodawcy coraz częściej są świadomi, że dzięki takim działaniom, pracownikom będzie łatwiej utożsamiać się z marką, dla której pracują. Mimo to, nawet te osoby, które są związane ze swoim miejscem pracy, z dnia na dzień podejmują decyzję o odejściu. Przełożeni traktują takie zachowanie jako brak lojalności i osobistą urazę, co jest błędem. Jak się zachować w takiej sytuacji, będąc szefem i dlaczego warto rozstawać się z klasą?

Więcej

10 najczęstszych błędów w CV – jak ich uniknąć?

Napisanie dobrego CV nie jest łatwe, w szczególności dla osób, które dopiero wkraczają na rynek pracy. Szacuje się, że rekruter poświęca do 60 sekund na wstępną analizę aplikacji. Jakie nieścisłości, mogą wykluczyć kandydata już na samym początku procesu rekrutacyjnego? Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Więcej

Raport: Jak i gdzie młodzi szukają pracy w pierwszym półroczu 2017?

 

73% studentów i absolwentów chce znaleźć pracę w ciągu maksymalnie 3 miesięcy. Aż 94% młodych szuka zatrudnienia zgodnego z kierunkiem studiów. Zobacz, jak pokolenia Y i Z radzą sobie na rynku pracy. Pobierz bezpłatny raport “Młodzi na rynku pracy – Absolvent Talent Days wiosna 2017”.

Więcej

 

79% kandydatów do pracy ma wrażenie, że nikt nie zapoznał się z ich aplikacją

 

Kandydaci do pracy czują się ignorowani przez rekruterów. Aż 8 na 10 ma poczucie, że nikt nie przejrzał ich aplikacji, a tylko co piąty otrzymał informację o przyczynach niezatrudnienia. Tak wynika z badania „Candidate Experience 2017” zrealizowanego przez eRecruiter i Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Eksperci zwracają uwagę, że pracodawcy nie budują relacji z niezatrudnionymi kandydatami. Najczęściej zachowują ich CV w bazie (78%) oraz zapraszają do śledzenia zakładki „Kariera” (54%).

– Kandydaci, którzy w odpowiedzi na ofertę pracy wysyłają swoją aplikację, najczęściej nie otrzymują żadnej informacji zwrotnej ze strony pracodawcy. To jeden z najsmutniejszych wniosków tegorocznej edycji badania „Candidate Experience”. Z doświadczeń uczestników rekrutacji wynika również, że spora część pracodawców nie stosuje dobrych praktyk w zakresie informowania o zakończeniu procesu naboru lub przyczynach niezatrudnienia. Aby zminimalizować te negatywne doświadczenia i oszczędzić czas, rekrutujący mają do dyspozycji technologię i specjalne platformy do zarządzania rekrutacjami. Usprawniają one komunikację z kandydatami, umożliwiając wysyłkę wiadomości ze statusem procesu do wielu uczestników jednocześnie. Nie zajmuje to dużo czasu, a kandydat nie czuje się lekceważony – zwraca uwagę Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter oraz koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Więcej

Dlaczego Sii zostało Najlepszym Miejscem Pracy w Polsce po raz trzeci

Prestiżowy tytuł Najlepszego Miejsca Pracy w Polsce ponownie trafił do Sii Polska. Instytut Great Place to Work po raz dziewiąty wyłonił najlepszych pracodawców. Wśród laureatów znalazła się firma IT, Sii Polska – ekspert technologiczny, który zatrudnia ponad 2 700 osób w kraju i realizuje projekty dla 200 klientów na całym świecie. Spółka otrzymała to zaszczytne wyróżnienie już trzeci rok z rzędu i tym samym umocniła swoją pozycję w światowym rankingu topowych pracodawców.

 WIĘCEJ

Love-hate relationship, czyli dlaczego rekruterzy IT powinni kochać swoich kandydatów

Coraz częściej trafiamy w sieci na gorące dyskusje pomiędzy informatykami a rekruterami specjalizującymi się w poszukiwaniu kandydatów z branży IT. Często osią tych rozmów, a nierzadko i konfliktów, są zarzuty informatyków, którzy czują się traktowani nieprofesjonalnie lub otrzymują nieadekwatne propozycje zawodowe. Obroną rekruterów bywają stereotypy na temat nonszalanckiego i buńczucznego kandydata – informatyka. Jak w takiej atmosferze budować zdrową relację biznesową radzi ekspertka Antal.

WIĘCEJ

Przychodzi szef do doktora. Zbyt wykształconemu pracownikowi nie jest łatwo w prywatnym sektorze.

Tytuł doktora – pomoc czy przeszkoda w karierze zawodowej? Według danych GUS na studiach trzeciego stopnia kształci się obecnie ponad 40 000 Polaków, tymczasem w dyskursie publicznym o ich perspektywach na rynku pracy jest cicho. Firma rekrutacyjna Antal analizuje, jak w sektorze prywatnym sprawdzają się specjaliści z „dr” przed nazwiskiem.

„Wymagane wyższe wykształcenie” – ten warunek napotykamy w większości ofert pracy promowanych na portalach rekrutacyjnych. Jako optimum traktowany jest magister, zdolny licencjat też ma duże szanse na zatrudnienie, jednak schody pojawiają się, gdy swoje CV przesyła… doktor. Chociaż wymaganie pracodawcy spełnia z nawiązką, traktowany jest jako kandydat mniej atrakcyjny, niż licencjat czy magister. Czy tytuł doktora to przeszkoda dla kariery zawodowej?

Robienie doktoratu jest sensowne i na dodatek niezbędne, jeśli ktoś rozważa pozostanie na uczelni i profesurę. Natomiast jeśli planujemy napisanie doktoratu z myślą o rozwijaniu dalszej kariery zawodowej poza uczelnią, warto zważyć wszystkie za i przeciw. „Przede wszystkim trzeba przemyśleć fakt, że w czasie, kiedy my robimy doktorat, inni już poruszają się po rynku pracy i zdobywają doświadczenie zawodowe, które dla pracodawcy ma najczęściej zdecydowanie większe znaczenie, niż sam tytuł doktora” – wyjaśnia Zuzanna Witkowska, headhunterka w Antal i zarazem doktor w obszarze technologii chemicznych.

Odrzuć biret, pokochaj biały kołnierzyk?

Studia trzeciego stopnia przeżyły swój renesans w latach 2006 – 2013, kiedy liczba ich uczestników wzrosła aż o 40%. Większość doktorantów kształciła się w trybie stacjonarnym, angażującym czasowo w stopniu zdecydowanie utrudniającym pogodzenie obowiązków akademickich z pracą zawodową. W ostatnich latach wzrost popularności studiów doktoranckich przyhamował, co nie zmienia faktu, że w gmachach uniwersytetów kryje się ponad 40 000 świetnie wykształconych umysłów. Struktury akademickie wchłoną zaledwie ułamek tej liczby. Tymczasem sektor prywatny boryka się z rynkiem pracownika. Każde nowe źródło kandydatów powinno być na wagę złota. Według badań Antal, do każdego specjalisty i menedżera rekruterzy odezwali się w ubiegłym roku średnio 10 razy z propozycją rozmów. Do specjalisty i menedżera z obszaru IT – aż 36. Dlaczego więc z rezerwą podchodzi się do kandydatów – doktorów?

Pracodawcy definiują swoje wymagania dotyczące wykształcenia kandydatów bardzo oględnie, natomiast oczekują konkretów jeśli chodzi o kompetencje. Na rozmowach rekrutacyjnych kandydaci są dokładnie wypytywani o narzędzia, które znają, procesy, z którymi mieli do czynienia, metodologie, języki, systemy. Im więcej mamy „twardych” kompetencji, tym bardziej nasze szanse na zatrudnienie rosną” – tłumaczy Zuzanna Witkowska z Antal.

Doktor budzi zaufanie

Branże, w których doktorat ma największe znaczenie w sensie profesjonalnym, to naturalne sektory zaufania publicznego jak medycyna czy prawo. Wśród osób zwracających się po pomoc do przedstawicieli zawodów z tych obszarów, tytuł doktora budzi nadzieję na uzyskanie lepszej porady, co oczywiście może, ale nie musi mieć przełożenia na rzeczywistość. Podobny mechanizm działa także w branży konsultingowej i instytucjach finansowych. Szanse na ciekawy rozwój zawodowy w sektorze prywatnym i ponadstandardowo wysokie zarobki polski doktor ma także za granicą.

Jeśli swoje dalsze losy wiążemy z pracą za granicą, tytuł doktorski będzie naszą kartą przetargową. Np. w Niemczech obrona doktoratu budzi powszechny respekt (nie tylko wśród pracodawców), otwiera wiele drzwi i wiąże się z wyższymi zarobkami niezależnie od zdobytego doświadczenia” – wyjaśnia Zuzanna Witkowska z Antal.

Trzeci stopień – kiedy warto?

Rozważając kilkuletnie zaangażowanie w studia doktoranckie, bez planów związania się ze środowiskiem akademickim na całe życie, warto zweryfikować pobudki, które są dla nas motywatorem. Dlaczego chcemy zdobyć ten tytuł?

Jeśli dla potencjalnych wyższych zarobków – w takim wypadku nie warto, ponieważ tytuł nie jest w stanie tego zagwarantować. Jeśli dla wiedzy – należy pamiętać, że w przyszłości frustrujący może być brak możliwości wykorzystania jej w pracy zawodowej. Jeśli jednak chcemy to zrobić dla siebie, zainwestować swój czas i zobaczyć, jakie drzwi w przyszłości otworzy nam to doświadczenie i tytuł doktora – śmiało, to dobra decyzja.

Doktorat może być przeszkodą w poszukiwaniu pracy, ale tak samo przeszkodą może być inna, zupełnie nieoczekiwana kwestia. Na przykład studia ukończone na uczelni niepublicznej (co – bez względu na jej prestiż – jest niekiedy powodem dyskwalifikacji kandydata z powodu sztywnych wymogów korporacyjnych) albo doświadczenie zdobyte w firmie, która nie jest pozytywnie postrzegana na rynku” – podsumowuje Zuzanna Witkowska z Antal – „Pamiętaj tylko, że doktorat to bardzo ciężka praca, a w tym czasie twoi rywale wyprzedzą Cię w ilości zdobytego doświadczenia. Ale Ty tytuł doktora będziesz miał na całe życie, a doświadczenie między Tobą a twoimi kolegami prędzej czy później się wyrówna”.

 

 

W artykule zawarto wyniki badania Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” (styczeń 2017) oraz dane GUS (listopad 2016). Pełny raport dostępny jest bezpłatnie na www.antal.pl

Kontakt dla mediów:

Marta Todorczuk

Marta.Todorczuk@antal.pl

Kom. 664 929 623

23% wyższe zarobki, etat i elastyczna praca w prestiżowej firmie.

Jedynie 6 na 100 pracowników powie zdecydowane „nie”, gdy zadzwoni do nich rekruter. Pomimo rynku kandydata, pracownicy dbają o to, by być na bieżąco i nie przegapić ewentualnej oferty życia. Jednak aż 64% specjalistów i menedżerów uważa, że to praca powinna znaleźć ich, a nie odwrotnie – wynika z badania firmy rekrutacyjnej Antal.

WIĘCEJ

Wierni czy tylko bierni?

W porównaniu do roku 2015, w 2016 roku liczba propozycji rozmów o nowych wyzwaniach wzrosła z 8 do 10. To w dużej mierze zasługa tylko jednej branży. Wiele się mówi o popycie na informatyków, jednak liczby zaskakują – specjaliści z obszaru IT otrzymali w minionym roku średnio aż 36 propozycji zmiany pracy. To ponad dwukrotnie więcej, niż w 2015 – analizuje firma rekrutacyjna Antal.

WIĘCEJ

Employer branding – czyli jak pozyskać lojalnego pracownika

 

Efektywne dotarcie do kandydatów poszukujących pracy wymaga stosowania odpowiednich narzędzi, mających na celu budowanie wizerunku pracodawcy jako atrakcyjnego i godnego zaufania. Na rynku pracownika to firma musi dokładać starań, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Autopromocja przedsiębiorstw może obejmować działania wewnętrzne (m.in. systemy motywacyjne) lub zewnętrzne, np. targi pracy.

WIĘCEJ


Pracodawcy stawiają na elastyczny model pracy, by przyciągnąć najlepszych

Mikomax Smart Office, ABSL i Variazioni podsumowują pierwszy etap projektu badawczego poświęconego smart workingowi

Centra usług działające w Polsce są otwarte na wprowadzenie smart wokingu, czyli modelu zarządzania, w którym główny nacisk kładzie się na efekty pracy, a nie ilość godzin spędzonych za biurkiem. Taki wniosek płynie z pierwszej części badania prowadzonego przez Mikomax Smart Office i ABSL, zrealizowanego na podstawie ankiety opracowanej przez firmę doradczą Variazioni. Jak pokazują wyniki ankiet przeprowadzonych wśród pracodawców, zainteresowani wdrożeniem takiego systemu są pracownicy na wszystkich poziomach organizacji, w szczególności kadra menedżerska, czyli osoby o dużej decyzyjności, mające realny wpływ na organizację pracy w danej firmie. Główną motywacją do zmian jest nie tylko zwiększenie produktywności, ale także budowanie marki pracodawcy. Smart working postrzegany jest bowiem jako atut, który może przyciągać do firmy wartościowych pracowników.

 WIĘCEJ


Jest praca w regionie. Sektor BPO nie przestaje zatrudniać

Jak wynika z danych Antal, branża BPO każdego roku oferuje 40 tys. nowych miejsc pracy. Stanowiska do obsadzenia najczęściej czekają na osoby bez doświadczenia zawodowego ze znajomością języka angielskiego. Okazuje się jednak, że aż 66 proc. absolwentów nie wie, czym zajmują się ich potencjalni pracodawcy.

WIĘCEJ 


Te zawody nie istniały jeszcze 5 lat temu

Na rynku pracy pojawiają się nowe profesje, w których pożądane są kompetencje obecnych 20- i 30-latków. Również innowacyjność gospodarki powoduje, że powstają specjalności, w których liczy się przede wszystkim kreatywność, znajomość nowych technologii i trendów. Co ciekawe, w wielu z nich można znaleźć zatrudnienie bez względu na ukończony kierunek studiów.

WIĘCEJ


Nie trać czasu na studia

 Jak wynika z danych Pracuj.pl, 80% studentów odbywa praktyki lub staże, a ponad połowa pracuje zawodowo. Studia to obecnie czas, który warto wykorzystać nie tylko do zdobycia wiedzy, ale też  cennego doświadczenia i kwalifikacji, które ułatwią start na rynku pracy.

 WIĘCEJ

Poszukiwana, poszukiwany, czyli na kogo czeka rynek pracy? 

Bezrobocie spada, a w wielu branżach zaczyna brakować rąk do pracy? Tak wynika z raportu „Niedobór talentów” ManpowerGroup.[1] Takiej sytuacji nie było w kraju od ponad czterech lat. Pracodawcy nie mogą znaleźć wykwalifikowanych pracowników fizycznych, inżynierów, techników, specjalistów ds. IT oraz finansów, kierowców, a także pielęgniarek. Jak odnaleźć się na rynku pracy, podpowiada Kinga Kwiatkowska, nauczyciel akademicki, kierownik Biura Karier w PWSZ w Skierniewicach.

WIĘCEJ


Młodzi Polacy aktywni w poszukiwaniu zawodowych szans

Kluczem do zawodowego sukcesu jest obserwowanie zmian na rynku pracy i wymagań stawianych pracownikom oraz odpowiednie kierowanie karierą w oparciu o tę wiedzę. Najbardziej świadomi oraz aktywni w tym zakresie są młodzi Polacy. Aż 92 proc. osób w wieku 18-29 lat uważa, że warto być na bieżąco z rynkiem pracy i śledzić aktualne oferty pracy, nawet jeśli jest się obecnie zatrudnionym. Ekspert Pracuj.pl opowiada o tym, co możemy zyskać dzięki aktywnemu poszukiwaniu zawodowych szans.

WIĘCEJ

 


Mocne strony czy modne strony?

6 frazesów, które wszyscy mamy w CV

Pisanie własnego CV to dla wielu konkurs piękności. Bardziej niż o zdobyciu nowej pracy, chcemy trafić w gust rekrutera, w myśl zasady „jak nie odpadnę na etapie czytania CV, to na rozmowie się wybronię”. Faszerujemy więc życiorys ładnymi, okrągłymi słowami, które kojarzą nam się z sukcesem i pożądanymi kompetencjami. Z tak przygotowanym CV aplikujemy o pracę i… telefon milczy. Dlaczego? Właśnie wpadliśmy w pułapkę opisywania swoich modnych, a nie mocnych stron.

WIĘCEJ