Zapraszamy na wykłady Atau Tanaki!

W ramach projektu „Łódź Akademicka” w dniach 6-7 listopada 2019 roku gościć będzie w Łodzi prof. Atau Tanaka, światowej sławy muzyk, artysta multimedialny i badacz nowych mediów.

W trakcie trzech spotkań z łódzką publicznością przedstawi wykłady poświęcone historii i estetyce sztuki dźwięku, wykorzystaniu nowych interaktywnych technologii w artystycznych projektach multimedialnych oraz artystycznym zastosowaniom i estetyce HCI (interakcji człowiek-komputer). Wykłady i dyskusje uzupełnione zostaną przez prezentacje performensów dźwiękowych Tanaki.

Program:
06.11.2019 (środa), godz. 15:15 – 16:45
Wykład „Aesthetics of sound art” (wykład w języku angielskim)
miejsce: Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego, ul. Pomorska 171/173, Aula A2
https://www.facebook.com/events/815431908873432/

06.11.2019 (środa), 19:30 – 22:00
Filmy, koncert, dyskusja: Concrete Corps: The Body as Musical instrument
miejsce: Art Incubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3
https://www.facebook.com/events/932280127149331/

07.11.2019 (czwartek), godz. 11:00 – 12:30
Wykład „Instrumental interaction in media art”
miejsce: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Wojska Polskiego 121, Centrum Promocji Mody
https://www.facebook.com/events/1193024237558625/

Atau Tanaka – muzyk, performer, badacz, profesor Goldsmiths University w Londynie. W swoich działaniach artystycznych i projektach naukowych skupia się na cielesności w kontekście muzyki i interakcji człowiek – komputer. Jego mentorami byli Ivan Tcherepnin, John Chowning oraz Michel Waisvisz. Pierwszymi inspiracjami Tanaki były spotkania z Johnem Cage’em podczas jego Norton Lectures w Harvardzie (1988-89). Zaowocowały one także odtworzeniem kompozycji Cage’a Variations VII dokonanym przez Tankę wraz z Mattem Wandem oraz grupą zoviet*france w 2008 roku. W latch dziewięćdziesiątych wraz z Edwinem van der Heide i Zbigniewem Karkowskim stworzył zespół Sensorban, w którym wykorzystywali nowatorskie interfejsy do tworzenia muzyki elektronicznej. W tym samym okresie Tanaka aktywnie współtworzył japońską scenę noise współpracując z takimi artystami jak Merzbow, Otomo, KK Null i wielu innych. Kolejnym projektem było trio z grającym na thereminie Laurentem Dailleau oraz artystką wizualną Cecile Babiole. Współpracował także z wieloma artystami francuskiej sceny improwizowanej (Camel Zekri, Metamkine, Le Quan Ninh i Michel Doneda). W duecie z Adamem Parkinsonem (aka Dane Law) tworzył muzykę i projekty dźwiękowe wykorzystując telefony komórkowe. Wraz z animatorem i twórcą wideo Lillevan realizował performensy audiowizualne. Wydał liczne albumy dla takich wytwórni jak Sub Rosa, Bip-hop, Caipirinha Music, Touch/Ash, Sonoris, Sirr-ecords, Goldsmiths Press/NX Records. Był współ-dyrektorem centrum muzyki elektronicznej STEIM w Amsterdamie, pracował także w IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique) oraz Sony CSL w Paryżu. Jego prace były wielokrotnie nagradzane i prezentowane na festiwalach Ars Electronica w Linzu, Sonar w Barcelonie, Mutek w Montrealu, Transmediale/CTM w Berlinie, a także w instytucjach takich jak MOMA w San Francisco, ICA w Londynie, Eyebeam w Nowym Jorku czy ZKM w Karlsruhe.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja „In Search Of…”.
Współorganizatorzy: Wydział Filologiczny UŁ, Zakład Mediów Elektronicznych UŁ, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz Art Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi.
Wydarzenia współfinansowane są z budżetu Miasta Łodzi.

Źródło: Fundacja „In Search Of…”.