Studenci UŁ uczą polskiego dzieci obcokrajowców

Studenci Wydziału Filologicznego wyruszyli do szkół województwa łódzkiego, by wspomagać dzieci obcokrajowców w nauce języka polskiego. Cotygodniowe zajęcia, dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, mają pomóc przezwyciężać trudności związane z opanowaniem naszego języka.

Obopólna korzyść!
Projekt prowadzi Koło Naukowe Glottodydaktyków, działające przy Zakładzie Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej Wydziału Filologicznego. Zajęcia prowadzone przez studentów cieszą się dużym zainteresowaniem szkół.

– Rozmowy z nauczycielami języka polskiego jako obcego, pracującymi w łódzkich szkołach podstawowych, gimnazjach, a nawet szkołach średnich uświadamiają, jak rzadko zatrudniani są nauczyciele przeszkoleni glottodydaktycznie. Brak czasu i pieniędzy szkół na dodatkowe godziny z języka polskiego jako obcego/drugiego (a nie ojczystego) powodują konieczność zlecania polonistom, nie glottodydaktykom, zajęć z dziećmi obcokrajowców lub dziećmi reemigrantów – mówią studenci Koła.

– Prowadzi to często do kuriozalnych sytuacji, bowiem dzieci niepotrafiące się przedstawić w języku polskim, skłaniane są na przykład do odmieniania przez przypadki list rzeczowników. W konsekwencji, na długi czas potrafi to zablokować komunikację w języku polskim, przyczyniając się do eskalacji innych trudności szkolnych – dodają.

Studenci wolontariusze wzięli pod swoje skrzydła dzieci z podstawówek oraz uczniów szkół średnich. Zajęcia zaczęły się w listopadzie 2018 r., potrwają do czerwca 2019 r. Co tydzień studenci nauczają darmowo, atrakcyjnie i – co najważniejsze – skutecznie. Korzyść jest obopólna – tym sposobem przyszli nauczyciele wzmocnią swój warsztat metodyczny i rozwiną kompetencje lektorskie.

W założeniu projekt ma stać się cykliczną formą współpracy Uniwersytetu Łódzkiego z oświatowymi placówkami regionu.

Źródło: Materiał prasowy UŁ, fot. Maciej Andrzejewski, UŁ