Jak skusić informatyka? – Czyli benefity pozapłacowe w branży IT

Możliwość pracy zdalnej, „karty sportowe” i rozszerzona opieka medyczna – to trzy najbardziej pożądane benefity wśród pracowników branży IT. Według najnowszego badania, opublikowanego przez Grafton Recruitment, co czwarty informatyk zwraca uwagę przy wyborze pracy na pozapłacowe dodatki. W sytuacji, gdy na polskim rynku pracy brakuje blisko 50 tysięcy specjalistów tego sektora – firmy informatyczne robią wszystko, aby przekonać najlepszych fachowców do swojej oferty.
50 tysięcy wakatów w branży IT – tak oceniają polski rynek pracy specjaliści firmy Sedlak&Sedlak. Brakuje przede wszystkim wysoko wykwalifikowanych ekspertów. Poszukiwani są programiści, informatycy specjalizujący się w rozwiązaniach telekomunikacyjnych, eksperci IT z zakresu rozwiązań administracyjnych, specjaliści od hardware’u, kontroli jakości oraz systemów ERP, a także fachowcy z zakresu konsultingu IT.
Szacuje się, że za siedem lat liczba poszukiwanych fachowców IT na polskim rynku wzrośnie do 150 tysięcy. W Unii Europejskiej deficyt ten sięga prawie 300 000 osób a według prognoz – do 2020 roku niedobór specjalistów tej branży może przekroczyć milion.
Jeszcze w tym roku planujemy zatrudnić ponad 50 ekspertów – głównie do naszych biur we Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie, planujemy równocześnie nowe lokalizacje w Polsce i nie wykluczamy również możliwości pracy zdalnej. Zależy nam przede wszystkim na programistach ABAP i JAVA oraz na konsultantach serwisowych i projektowych SAP SD/MM/WM/PS/FI/CO – mówi Remigiusz Efinowicz, członek zarządu Hicron.
„Eksperta IT – pilnie zatrudnię”
Jak wynika z raportu Antal International – o tego samego informatyka zabiega średnio 12 pracodawców rocznie, oferując mu lepszą posadę. Odpływ talentów staje się faktem, tym bardziej, że według opublikowanego w lipcu „Monitora Rynku Pracy” Instytutu Badawczego Randstad, Polacy są jednym z najbardziej otwartych na zmianę pracy narodów w Europie. W minionym półroczu firmę zmienił co piąty badany. Problem staje się coraz większy i jest zauważalny przez pracodawców. W ostatnim badaniu ManpowerGroupPolska „Niedobór talentów”, aż 54 procent pracodawców przyznało, że brak wykwalifikowanych specjalistów ma średni i duży wpływ na ich zdolność zaspokajania potrzeb klientów. Wynika z tego, że firmy nadal postrzegają talent, jako klucz do realizacji celów biznesowych. Nie pozostaje im więc nic innego jak zawalczyć o najlepszych fachowców.
W pracy jak na… wakacjach?
Na amerykańskim rynku, firmy takie jak np. Google, już od dawna promują zasadę „praca Twoim drugim domem”. Odpowiednio aranżują firmowe biura i dbają, aby ich pracownicy mogli poczuć się jak u siebie w domu. Nic w tym dziwnego – przestrzeń biurowa ma często kluczowe znaczenie dla prowadzenia projektów opartych na wiedzy. Naukowcy z University of Michigan przekonują, że odpowiednie dopasowanie biur do indywidualnych potrzeb pracowników oraz możliwość ich dowolnego zmieniania odgrywa bardzo dużą rolę w budowaniu atmosfery kreatywności. Jest to również jeden z wabików stosowanych wobec potencjalnych kandydatów do pracy. Hamaki, strefy wypoczynku, miejsce do czytania książek, bilard, a nawet boisko do siatkówki – to tylko niektóre z atrakcji, jakie Google funduje swojemu zespołowi. Nie jest to tylko amerykański trend. Polskie firmy nie pozostają daleko w tyle, jeśli chodzi o aranżację przestrzeni dla pracowników – można wspomnieć choćby o świetnie zaprojektowanych biurach w poznańskim Allegro czy w siedzibie Unilever w Warszawie.
Przestrzeń biurowa jednak to nie wszystko. Ponad 75 procent dużych firm, badanych przez Grafton Recruitment, przyznaje inne dodatki pozapłacowe swoim pracownikom. Do najbardziej popularnych benefitów należą karty sportowe, podstawowa prywatna opieka medyczna, programy ubezpieczeniowe, opieka emerytalna oraz kursy językowe. Są jednak przedsiębiorcy, którzy próbują oryginalnie zachęcić potencjalnych kandydatów oferując im lodówkę pełną darmowych smakołyków, bezpłatne obiady czy bilety na koncerty, do kina i do teatru. Sopocka firma informatyczna Blue Media płaci swoim pracownikom 1 zł za każdy przejechany kilometr rowerem do pracy. Skutek? Pracownicy Blue Media wyjeździli już prawie 12 tysięcy kilometrów. Inne firmy również stawiają na sport, popularne stają się biegi, kitesurfing czy żeglarstwo – np. w ostatnich dniach sierpnia załoga pracowników Hicron wzięła udział w regatach Play with Friends na Zatoce Puckiej. Wszystko to ma na celu zintegrować zespół i zachęcić potencjalnych kandydatów do pracy w przyjaznym środowisku.
Imprezy integracyjne to nie wszystko. Chcemy zapewnić naszym pracownikom jak najlepsze warunki do działania. Wśród benefitów proponujemy prywatną opiekę medyczną, kartę sportową czy naukę języków obcych. Bardzo ważne jest dla nas zapewnienie każdemu odpowiednich możliwości rozwoju. Prowadzimy różnego rodzaju szkolenia zawodowe – począwszy od wewnętrznego transferu wiedzy, poprzez szkolenia certyfikowane, na które chodzą konsultanci SAP oraz szkolenia indywidualne dla pracowników. – mówi Marta Zerka, HR Specialist z Hicron.
Benefit benefitowi nierówny
Co na te „próby kuszenia” mówią sami zainteresowani? Według raportu Grafton Recruitment, co czwarty informatyk ceni sobie benefity dodatkowe. Najbardziej pożądane są dla nich karty sportowe, rozszerzona prywatna opieka medyczna oraz możliwość pracy zdalnej. Atrakcyjny program zachęt jest w stanie znacząco podnieść konkurencyjność firmy w rywalizacji o najlepszych pracowników i pozwolić na budowę lojalnego oraz kompetentnego zespołu, ale nie jest najważniejszym wyznacznikiem motywującym np. do podjęcia pracy w innym mieście. Według badania, ponad 84 procent respondentów deklaruje, że tylko wyższe wynagrodzenie przekonałoby ich do zmiany miejsca zamieszkania, a 72 procent chciałoby dostać również dofinansowanie do kosztów wynajmu mieszkania.
Na wybór miejsca zatrudnienia wpływają również wysoka kultura organizacyjna firmy, a także jej stabilność. Nie do przecenienia pozostaje atmosfera w zespole, a także realizowany w różny sposób elastyczny czas pracy. Kandydaci doceniają możliwość pracy na zasadach „Home office” lub też „core hours”,
Nie ulega wątpliwości, że sytuacja na rynku pracy jest dla ekspertów IT bardzo komfortowa. Zmusza pracodawców do ciągłego ulepszania oferty dla pracowników, dostarczania im niestandardowych benefitów oraz elastycznego podejścia do ich pracy, tak, aby uniemożliwić odpływ talentów i pozyskać najlepszych fachowców z branży. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi…
Więcej informacji udziela:
Ewa Bujak
ewa.bujak@dotpr.pl
tel. 661 335 598
***
Hicron Sp. z o.o. – integrator systemów informatycznych, specjalizuje się w realizacji kompleksowych projektów IT dla dużych firm oraz przedsiębiorstw średniej wielkości. Jako partner SAP Polska, spółka świadczy usługi wdrożeń, rozwoju, serwisu systemów SAP. Hicron projektuje także własne rozwiązania IT, opierając się o najnowocześniejsze technologie SAP, Java, .Net, PHP, Enterprise Mobility. Eksperci Hicron posiadają szerokie doświadczenia w realizacji projektów IT głównie w branżach: automotive, retail, FMCG, energetyka, gazownictwo, produkcja przemysłowa, spożywcza. Spółka działa aktywnie obsługując klientów w Polsce i za granicą. Do jej klientów należą między innymi: Kompania Piwowarska, Grupa MAN, Volvo CE, Netia, Nestle, AmRest, Stelweld i wiele innych. Więcej informacji: www.hicron.com
Źródło: Informacje firmy Hicron Sp. z o.o.