Dokształcanie jest na czasie

Wymagający rynek pracy docenia aktywnych w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych.
Polski rynek pracy należy do pracodawców, jednak ponad dwie trzecie z nich ma trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów do swojej firmy czy instytucji. Niedopasowanie kompetencji zawodowych ma charakter strukturalny i wynika w dużej mierze z niedostosowania systemu edukacji do potrzeb rynku pracy. Jest to szczególnie widoczne w przypadku zatrudniania absolwentów wyższych uczelni, którzy dość często mają problemy z przygotowaniem do wykonywania pracy, szczególnie z kompetencjami interpersonalnymi, organizacją czasu czy określaniem priorytetów.
Pomimo tych trudności samoocena studentów i absolwentów dotycząca ich atrakcyjności na rynku pracy przedstawia się dosyć optymistycznie. Jak wynika z raportu firmy Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy”, prawie 73 proc. studentów oceniło swoją wartość jako aktualnego lub potencjalnego pracownika wysoko, zaś 49 proc. raczej wysoko. Ankietowani studenci najczęściej uznawali, że posiadają dobre kompetencje w zakresie umiejętności uczenia się nowych rzeczy, logicznego myślenia, analizy faktów i wyciągania wniosków oraz komunikatywności. Głosy pracodawców nie są już jednak tak entuzjastyczne w tej ocenie.
– Warto uświadomić młodym ludziom, że żyjemy w czasach zmiany. Wymaga to od nas posiadania ciągle nowych umiejętności i bardzo elastycznego podejścia do otoczenia. Przykładowo, dziś o wiele częściej niż kiedyś, znalezienie pracy wiąże się z potrzebą zmiany miejsca zamieszkania, a wydłużenie czasu aktywności zawodowej z koniecznością kształcenia się przez całe życie Trzeba doskonalić swoje kompetencje związane z wiedzą, ale również te społeczne. Udział w organizacjach studenckich, wydarzeniach akademickich, wolontariacie czy praktykach zawodowych pozwala zdobywać doświadczenia, które procentują później w życiu zawodowym. Osoby, które od młodych lat aktywnie podchodzą do życia, są przedsiębiorcze i pracowite, zwykle są też dobrymi pracownikami – komentuje Agnieszka Orłowska, Prezes Globalnego Centrum Biznesowego Hewlett-Packard.
Wyniki sond przeprowadzonych przez portal Rynekpracy.pl w 2013 roku pokazują, że Polacy są bardzo świadomi tego jak ważne jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W badaniu z roku 2013, prawie 83% ankietowanych potwierdziło plany zdobywania nowych kompetencji poprzez kursy, szkolenia, studia podyplomowe czy doktoranckie. Nie zawsze jednak mają ku temu możliwości. Jak podkreśla badanie, większość z nas decyduje się na dokształcanie w sytuacji kiedy otrzymujemy wsparcie ze strony pracodawcy. Branże, w których znaczenie kapitału ludzkiego stanowi o przewadze konkurencyjnej, szczególnie intensywnie angażują się w rozwijanie kompetencji pracowniczych. Centra nowoczesnych usług dla biznesu, bo o nich mowa, mają za sobą dziesięć lat rozwoju na rynku polskim, a obecnie dywersyfikują obsługiwane procesy w zakresie BPO (Outsourcingu Procesów Biznesowych) i SSC (Centrów Usług Wspólnych). Polacy bardzo dobrze sprawdzają się w zadaniach outsourcingowych uzyskując wsparcie pracodawców w swoim rozwoju zawodowym. Polski sektor usług jest niekwestionowanym liderem w zakresie transakcyjnych usług typu „back office”. Obecnie stoi przed wielką szansą przejęcia obsługi zaawansowanych usług finansowych, w tym bankowości inwestycyjnej. Obsługa tych zadań to dziesiątki tysięcy nowych miejsc pracy dla specjalistów z zakresu finansów, to wpływy do ZUS i do budżetu państwa z podatków PIT, CIT oraz VAT szacowane do 2017 roku na około 7 mld złotych.
– To bardzo ważne, że świadczone przez nas usługi tak się specjalizują. Praca przy zaawansowanych procesach wymaga wiedzy i doświadczenia, a Polacy je posiadają. Co ważne zajmują coraz bardziej odpowiedzialne i strategiczne z punktu widzenia biznesu stanowiska. Inwestujemy w rozwój naszych specjalistów umożliwiając im zdobywanie potrzebnych kwalifikacji zawodowych także tych o międzynarodowym znaczeniu. Absolwentów, których zatrudniamy uczymy zawodu pokazując możliwości rozwoju ścieżki kariery w naszych strukturach – podsumowuje Agnieszka Orłowska.
Wszystkie aktualne informacje na temat możliwości kariery w Hewlett-Packard znajdują się na stronie hp.com/jobs.
Informacje o Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard
Globalne Centrum Biznesowe jest częścią amerykańskiego koncernu Hewlett-Packard.

Obecnie w Polsce funkcjonują dwa oddziały HP GBC − we Wrocławiu od 2005 roku oraz w Łodzi od 2012 roku, które zajmują dziś jedną z wiodących pozycji w globalnej strukturze koncernu.
Firma HP GBC specjalizuje się w dostarczaniu nowoczesnych usług dla biznesu z zakresu finansów i księgowości, HR, sprzedaży i marketingu, przetwarzania danych i dostarczania informacji oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Świadczy usługi dla klienta wewnętrznego, czyli koncernu HP w zakresie usług wspólnych, w tym centrów doskonałości oraz dla zewnętrznych klientów firmy (BPO – Business Process Outsourcing). HP GBC jest jednym z członków założycieli ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych), organizacji branżowej reprezentującej w Polsce sektor SSC/BPO. W swych ośrodkach we Wrocławiu i w Łodzi zatrudnia obecnie kilka tysięcy osób.
Źródło: Materiał prasowy SIGMA International (Poland) Ltd Sp. z o.o.

Logo_HP

Koncern HP tworzy nowe rozwiązania technologiczne, które mają znaczący wpływ na życie ludzi, biznes, instytucje rządowe i społeczeństwo. Jako największa na świecie firma technologiczna, HP dostarcza szerokie portfolio produktów, obejmujące urządzenia drukujące, komputery osobiste, a także oprogramowanie, usługi i infrastrukturę informatyczną, które umożliwiają przedsiębiorstwom i instytucjom rozwiązywanie ich problemów. Więcej informacji na temat HP można znaleźć pod adresem www.hp.com.